Nigabs pressrum

Myten om whiskey och ostron krossas - Miss Clara lanserar Oyster DEW

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2014 13:54 CEST

Inför Ostronetsdag den 6 september motbevisar Dennis Temelkov, bartender på Miss Clara, och den irländska whiskeyn Tullamore DEW den gamla sägnen om att mörk sprit och ostron inte går att kombinera. Nu lanseras Oyster DEW, ett barkoncept som rullas ut under hösten på Miss Clara.

Varje fredag i höst serverar Miss Clara - Oyster DEW - ostron tillsammans med en sötare ostronvinägrett, en syrlig champagnebål samt en whiskey on the rocks, allt baserat på Tullamore DEW. Barkonceptet är framtaget för att delas i goda vänners sällskap och få fler att våga testa kombinationen whiskey och ostron – två klassiker lika irländska som gröna kullar och stormigt väder.

- Oyster DEW krossar myten om att whiskey och ostron inte passar tillsammans, och tar samtidigt ett kliv in i verkligheten bort från det pompösa. En stor bål att dela på känns betydligt mer tillgänglig än champagne som traditionellt sett serveras till ostron. Det är trevligt att ställa fram ett stort ostronfat och en bål att dela med sina vänner säger Dennis Temelkov, bartender på Miss Clara.

Till bålen har Dennis Temelkov utgått från ostronens klassiska parhäst champagne som tillsammans med citronjuice bidrar med en syrlig krispighet. Detta balanseras upp av de lena tonerna av torkad frukt och vanilj från den irländska whiskeyn, vilka lyfts fram ännu mer av sötman från mångårig sherry och kryddigheten hos Angostura Bitter. Till ostronen serveras även en ostronvinägrett där Tullamore DEW utgör basen. Den lena whiskeyn möter syrlig citronjuice, fyllig olja och söt schalottenlök.

- Eftersom jag är bartender och inte kock var vinägretten den största utmaningen, men precis som kockar har vi bartenders utvecklade smaklökar eftersom vi jobbar med smaker dagligen. Jag arbetade under två veckor med att prova mig fram innan jag hittade rätt syrlig balans. Som barn lagade jag mycket mat tillsammans med min mamma som är kock. Detta har ökat min förståelse för smaker och hjälpt mig i mitt yrke som bartender, säger Dennis Temelkov.

Oyster DEW kostar 599 SEK för 4 personer och kan beställas på Miss Clara varje fredag under hösten. Serveringen inkluderar ostron samt champagnebål för fyra personer. Har du inte möjliget att besöka Miss Clara finns recept nedan så att du kan testa att göra Oyster DEW hemma.

Om Dennis Temelkov och Miss Clara
Dennis Temelkov är 25 år och har arbetat som bartender i fem år och på några av Stockholms främsta barer, som till exempel Tjoget, Pharmarium och Nobis. Han har arbetat hos Miss Clara sedan hotellet slog upp portarna i april 2014.

Miss Clara ingår i Nobisgruppen och är ett av de nyaste tillskotten på Stockholms hotell- och kroghimmel. Hotellet är inrymt på Sveavägen 48 i den gamla flickskolan Ateneum, byggd 1910 efter ritning av arkitektfirma Hagström & Ekman. Byggnaden är klassad som en av Stockholms förnämsta jugendbyggnader. För ombyggnaden till modernt designhotell stod Wingårds med arkitekt Gert Wingård i spetsen.

Recept Oyster DEW:
Champagnedrinken/bålen:
50 ml Tullamore DEW
20 ml citronjuice
10 ml sockerlag
10 ml sheery: Nóe Pedro Ximenez Vinum Optimum Rare Signatum 2 stänk Angostura bitter
50 ml champange: Vve Fourny & Fils Blanc de Blancs Brut
Vill du ha bålstorlek på drinken ändrar du måtten till cl istället.

Vinägretten:
50 ml Tullamore DEW
20 ml aprikossockerlag
20 ml citronjuice
4 stänk Peychaud’s Bitters
1/2 barsked virgin olivolja
1 krm salt
1/2 finhackad schalottenlök.

Vid sidan av serveringen rekommenderar vi Tullamore DEW on the rocks.

För mer information kontakta:
Anja Joos, Edelman PR
anja.joos@edelman.com

Om Tullamore DEW
Tullamore DEW är Sveriges mest sålda irländska whiskey och den näst största i sin kategori i världen. Tullamore DEW grundades 1893 av Daniel E Williams och är originalwhiskeyn i Irish Coffee. Tullamore DEW ägs av William Grant & Sons, en oberoende familjeägd destillatör grundat av William Grant 1887. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie® Scotch Grant’s® Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila® och Tullamore DEW®.

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.