Någon måste ta barnens parti!

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2009 15:34 CEST

Det måste vi alla göra menar Vänsterpartiet.

Idag kändes det som "barnens dag" i Almedalen. Barns rättigheter, vård, utbildning och vad som händer med barn som behöver hjälp och stöd står i centrum vid en mängd arrangemang, manifestationer, seminarier och debatter. Men vem värnar egentligen om barnen som det går illa för, dom som hamnar utanför och ställer till det, undrar Alice Åström.

Vänsterpartiets Alice Åström debatterade frågan "Vems ansvar är barnen? " i en duell mot Johan Pehrson (fp), vid en debatt arrangerad av Polisförbundet. Debatten hettade till ordentligt och det var helt fullsatt på båten där debatten hölls.

- Jag är av den fasta övertygelsen att vi måste våga börja diskutera en socialpolitisk dimension för barn igen. Vi kan inte straffa bort barn som far illa och vi kan inte lösa sociala samhällsproblem med repression. Vi behöver erkänna att barn är barn och faktiskt hitta tillbaka till den svenska tradition som varit så framgångsrik när det gäller att se varje människa som en individ med en framtid. Att bygga samhällets ställningstaganden på vetenskap och beprövad erfarenhet innebär att regeringen måste sluta experimentera med våra barn, säger Alice Åström

De borgerliga partierna gick till val på att minska utanförskapet men istället har det motsatta hänt. För dom som verkligen befinner sig i utanförskap har klyftan istället blivit större och djupare och vi är på väg mot två-tredjedelssamhället med full fart. När regeringen sänkt skatterna med ofattbara 100 miljarder förstår var och en att någon måste betala och jag vet att det är dom minsta, dom mest försvarslösa, som står för notan.

Ute i kommunerna får man nu ta konsekvenserna av regeringens politik. När arbetslösheten ökar, a-kassan urholkas och sjukförsäkringen sakta men säkert stryps åt är det vårt yttersta skyddsnät som måste träda in. Kostnaderna för försörjningsstöd ökar dramatiskt och den lokala budgeten urholkas än mer. Detta innebär att kommuner måste planera för besparingar och dom första resurserna som ryker är dom som gått till dom som har det svårast. Det är extra personal i skolan, det är specialpedagoger och det är olika stödfunktioner som kanske varit räddningsplankan för många.

För kontakt och information:
Vänsterpartiets presstjänst tel: 070-620 00 64
Alice Åström, riksdagsledamot (V) tel: 070 - 530 42 91

>>Läs mer i Alice Åströms debattartikel på Aftonbladet.se

>>Här kan du läsa mer om debatten på Polisförbundets hemsida