Något är fel när Posten sprider rasistisk propaganda

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 11:44 CEST

- Samtidigt som Jens Orback presenterar förslag för ökad integration på DN debatt så delar statliga Posten AB ut hundratusentals flygblad med rasistpropaganda från Nationaldemokraterna. Då är något mycket, mycket fel, säger Mats Einarsson, ledamot av riksdagens konstitutionsutskott (v).

Mats Einarsson, riksdagsledamot från Botkyrka, besökte i morse två brevbärarkontor i södra Stockholm tillsammans med facket, SEKO Post, och konstaterade att många postanställda är förtvivlade över att tvingas delta i rasisternas propagandasatsning i Stockholms och Uppsalas förorter.

- Brevbärarna visar större civilkurage än Postens ledning, som tycker att intäkterna är viktigare än anseendet. Postledningen gömmer sig bakom yttrandefriheten. Men detta är ingen yttrandefrihetsfråga, den innebär ingen skyldighet att dela ut vilka reklamförsändelser som helst. Reklamutdelning är en kommersiell marknad. Posten kan välja sina kunder, säger Mats Einarsson.

Einarsson ställer idag en fråga till det ansvariga statsrådet Ulrica Messing om hon är beredd att vidta åtgärder för att tydliggöra postens etiska regler.

- Många postanställda har sjukskrivit sig i dag. Om postledningen stämplar detta som arbetsvägran så är man helt fel ute. Jag mötte många upprörda och rädda brevbärare. Jag har förståelse för att de inte ville eller kunde arbeta. Om Posten inte bryr sig om sitt eget anseende, så borde man åtminstone lyssna till sina anställda, anser Einarsson.

Kontakt:
Mats Einarsson, riksdagsledamot, 070-343 96 31