Kodak

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 10:06 CET

Några ”Kodak Digital Innovation” milstolpar

1975

Världens första digitalkameraprototyp utvecklad av Kodak. Den elektroniska stillbildskameran var stor som en brödrost och vägde 39 kg. Den använde en Fairchild CCD-sensor och bilderna var bara 0,01 megapixel i storlek. Optiken från en Kodak XL filmkamera användes som zoomobjektiv. Det tog 23 sekunder att spela in en digital bild på en ljudkassettband och kameran drevs med 16 laddningsbara AA-batterier.

1975 -1976

Color Filter Array, en integrerad uppsättning färgfilter framför sensorn, utvecklades av Kodak. Filtret gör det möjligt att fotografera i färg med endast en exponering. Färgfilter används idag i de flesta digitalkameror, videokameror och kameramobiler. Färgmönstret uppfanns av Bryce Bayer på Kodak.

1985-1990

Digital Image Processing. Kodak  utvecklade algoritmer för digital bildbehandling och integrerade kretsar för att ge skarpa, färgstarka, högkvalitativa bilder från sensorer med Bayerfilter.

1989

Kodak 9.600 Still Video Transceiver med DCT-komprimering användes av CBS News i Kina 1989. Det innebar att man kunde sända en färgvideoruta på under en minut via uppringd telefonlinje. Det var Kodaks första lansering av digital bildkompression i en produkt. Forskarna valde att arbeta med metoden som bygger på Descrete Cosine Transform. Det är det bästa sättet att komprimera bilder och Kodak var tidigt ute med denna kompression (JPEG-standard infördes först under 1994).

1991-1994

Kodak Professional DCS kameror. Kodak utvecklade digitala systemkameror för bildjournalistik och desktop publishing. Betydande framsteg gjordes inom områden som flyttbar media, bildkomprimering och LCD-skärmar. Under denna period tog Kodak beslutet att flytta bildbehandlingen till datorn för bättre bildkvalitet.

1997

Kodak introducerade DC210 - världens första 1,0 megapixel digitalkamera för konsumenter. Priset var under $ 1,000.

1998-1999

Kodak DCS 520 och DCS 620, de första verkligt integrerade digitala SLR-kamerorna  med Kodaksensor och Canon- eller Nikonhus. De satte standard för DSLR marknaden när det gäller bildkvalitet, prestanda och professionell användbarhet.

2000

Kodak lanserade DC4800, den första  digitalkamera med avancerade fotografiska kontroller och 3,0 megapixel upplösning för konsumenter.

2001

KODAK EASYSHARE-systemet infördes. Det inkluderade en dockningsstation för kamera, dator och programvara. Automatisk uppladdning av  bilder från kameran till datorn, för lagring,  e-post och utskrift. Picture Transfer Protocol (PTP) standard användes för att överföra bilder från kameran till datorn via en vanlig USB-kabel .

2003

Kodak lanserade EASYSHARE LS633, sin första digitala kameran med en betoning på små och snygga kameror. Hade en stor ljusstark display med Kodak OLED-teknik.

2005

Kodak introducerade EASYSHARE ONE - en digital kamera med WiFi överföring. Världens första trådlösa digitalkamera för konsumenter med möjligheten till att maila bilder direkt från kameran och att bläddra i fotoalbum sparade online på KODAK Gallery.

2006

Kodak introducerade EasyShare V570, den första kommersiellt tillgängliga ”dual-lens” digitalkameran. Kameran har ett extremt vidvinkelobjektiv och en andra optisk zoom samt två 5 megapixel sensorer. Både linser och sensorer byggdes in i ett kompakt elegant kamerahus.

2010

Kodak introducerar SLICE Touchscreen kamera. Den eleganta och stilfull kamera har förmågan att lagra upp till 5000 bilder i HD-upplösning. Konsumenterna kan använda den inbyggda funktionen för ansiktsigenkänning för att enkelt gå igenom tusentals bilder per person, plats, datum eller tillfälle för att hitta och dela en samling dyrbara minnen.

Om  Kodak

Som en av världens främsta innovatörer inom bildframställning, hjälper Kodak konsumenter, företag och kreatörer att frigöra kraften i bilderna och på så sätt berika deras liv.

Om du vill veta mer, besök http://www.kodak.com och följ våra bloggar och mycket mer på http://www.kodak.com/go/followus.