My Academy

"Några timmar i veckan gör skillnad"

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 15:05 CET

Majoriteten av alla högskolestuderande i Sverige har ett extrajobb vid sidan om studierna för att dryga ut CSN-bidraget. Många vänder hamburgare eller jobbar i affär, men Gustav och Fredrik, som till vardags läser till jurist respektive statsvetare, har hittat ett annorlunda extraknäck. De är pedagoger på läx- och skolhjälpsföretaget My Academy, som förmedlar studiehjälp och mentorer till barn och ungdomar. De beskriver det som ett jobb som förutom att vara flexibelt och lätt att anpassa efter studierna även hjälper dem att utvecklas själva:

- När man är pedagog och måste förklara för någon annan lär man sig mycket mer än vad man skulle ha gjort om man bara läste själv, säger Fredrik, som undervisar i bland annat tyska och spanska. Han får medhåll av Gustav:

- Man lär sig genom att lära ut, säger han.

Gustav, som undervisar på både högstadie- och gymnasienivå, tror att han som pedagog kan överbrygga klyftan mellan studerande och yngre och vara en positiv förebild som sporrar fler till att läsa vidare. Hos en av sina elever tyckte Gustav att matteboken hade brister. Han bytte ut boken och såg snabbt resultat:

- Nu är han bland de bästa i klassen. Det är jättekul att få bidra med de kunskaper man har och skapa en positiv stress hos eleven, berättar Gustav.

- Dessutom är pedagogjobbet riktigt bra att ha på CV:t, flikar Fredrik in. Han har funderat på att bli lärare och ser sitt arbete på My Academy som en utmärkt förberedelse för sin framtida yrkeskarriär. Samtidigt har både han och Gustav roligt på jobbet:

- Jag har blivit väldigt bra bemött hos alla mina familjer, och gjort mig många nya erfarenheter, säger Gustav.

Både Fredrik och Gustav skulle rekommendera andra studenter att pröva på att vara läxhjälpare. My Academy rekryterar universitets- och högskolestuderande löpande och särskilt inför terminsstarter.

Om My Academy
My Academy startades år 2005 utav före detta EF Educations Frankrikechef Kristian Hansson och Marcus Håkanson, tidigare anställd på Volvo personvagnars marknadsavdelning. I och med lanseringen introducerades ett koncept med läx- och skolhjälp på den svenska marknaden som nu fått rejält fotfäste. My Academy omsatte år 2008: 2 MKR, 2009, 10,8 MKR, och innevarande år beräknas omsättningen bli + 22 MKR. My Academy har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Jönköping och Umeå.