Gratistidningarnas Förening

Nacka Värmdö Posten – Årets gratistidning

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 10:29 CET

Landets gratistidningar samlades nyligen i Stockholm för mässa, föreläsningar och prisutdelningar. En branschdag som lockar flertalet tidningsmakare, leverantörer och distributörer.

– Tillsammans når vi i princip samtliga svenska hushåll och företag och det är ingen tvekan om att framtiden är lokal, säger Dennis Oscarsson Krook, ordförande i Gratistidningarnas Förening.

Förutom titeln årets gratistidning delades ett flertal priser ut i samband med galamiddagen.

Bästa annons
Eurosko – Tidningen 7
Juryns motivering
”Ett tydligt budskap med en kreativ höjd. Självsäker. Man vågar lita på att en bild säger mer än tusen ord och betraktarens förmåga att tolka budskapet rätt.”

Bästa Foto
18 minuter med bilden "På väg mot Afghanistan"
Juryns motivering:
”Dimman som försvårade räddningsövningen för helikopterföraren blev istället en fullträff för fotografen som i denna välkomponerade bild kombinerar dramatik med färgrika kontraster”

Bästa reportage - Personporträtt
Lokaltidningen Kristianstad med "Om misshandlade Emma"
Juryns motivering:
”Mörkret och tragiken i det förflutna vilar över texten, ändå framstår Emma som en positiv och livsglad människa med massor av energi. Texten använder mycket effektivt kontrasterna mellan hennes förflutna och hennes inställning till att skapa engagemang för ett alldeles för vanligt livsöde”

Bästa Reportage – Politik, samhälle, näringsliv
Ljusdals Tidning med "Vägen tillbaka - Marcus Ahlströms osannolika comeback"
Juryns motivering:
”Ett tungt ämne som hanteras med en lätt penna och ett fantastiskt bildmaterial. Ett lysande exempel på hur text, bild och presentation kan arbeta tillsammans för att förstärka varandra”

Bästa Reportage – Sport, kultur, nöje
Tidningen 7 med "Det är det här jag kan. Om Markus Näslund"
Juryns motivering:
”En person som det skrivits spaltmil om, men ändå lyckas skribenten tillföra något nytt och verkligen ge känslan av att komma den gamle hockeyhjälten in på livet, både i yrkesrollen och som människa. En mycket stilfull presentation höjer reportaget ytterligare.”

Årets Gratistidning
Nacka Värmdö Posten
Juryns motivering:
”Den är den naturliga starten på samtal och diskussioner i sitt område genom att vara nyhetsledande och betona debatten. Rappa nyheter, välskrivna reportage och en effektiv form gör Nacka Värmdö Posten till en komplett nyhetstidning, tilltalande och lätt att ta till sig.”

För ytterligare information:
Dennis Oscarsson Krook, ordförande: 0708-992901.

Gratistidningarnas Förening (GTF) är branschorganisationen för Sveriges gratistidningar med uppdraget att från riksperspektivet tydliggöra medlemsföretagens verksamhet, deras intressen och affärsförutsättningar. GTF företräder gratistidningarna kring diverse avtals-, innovations-, distributions-, och utvecklingsfrågor samt kring presstöd och reklamskatt. Föreningen arrangerar årligen en branschgala med tillhörande mässa.