Bquik Redovisning AB

Nackaföretag revolutionerar redovisningsbranschen!

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 11:32 CET

För 500 år sedan uppfanns dubbel bokföring. Sedan har i princip ingen utveckling skett i den ekonomiska redovisningsbranschen. Förrän nu. Det är det Nacka-företaget Bquik som revolutionerar den extremt konservativa branschen genom att lansera digital papperslös redovisning, online. Nu använder över 60 företag innovationen.

Om man säger redovisning tänker de flesta på tråkig pappershantering och långa ledtider. Underlag som skickas hit och dit, kvitton som klistras upp på papper, allt kopieras och sparas i en mängd år. Så gör i princip alla företag. Det måste finnas ett enklare sätt tänkte Bquiks affärsutvecklare och VD Antti Antonov och utvecklade en digitala redovisningstjänst där allt sker över internet.

-  Nyheten och nyttan för alla företagare ligger i att vi digitaliserat hela bokförings- och redovisningsprocessen. Pappershantering har helt rationaliserats bort till förmån för en mer säker, snabb, enkel, billigare och miljövänlig process. Det låter som det mest naturliga tillvägagångssättet i världen men är helt nytt och revolutionerande, säger Antti Antonov VD för Bquik och Nacka bo.

Så går det då till?

Allt bokföringsmaterial i pappersformat, som vanligtvis skickas till en redovisningsbyrå, stannar kvar hos kunden och scannas in. Alla kvitton fotas av med en smartphone, sedan kan de slängas. Dokumenten skickas via internet till ett moln där allt lagras säkert. Därefter behandlas materialet av Bquiks redovisningskonsult digitalt. Kunden får kvartals- eller månadsrapporter på nätet. Tillgängligheten, kontrollen och enkelheten ökar. Dessutom blir hanteringen billigare än vanliga redovisningstjänster.

-  Min vision är att förändra den extremt konservativa branschen och låta affärslivet dra nytta av digitaliseringen hela vägen från underlag till bokföring. Jag vill underlätta för entreprenören så deras företag får bättre förutsättningar att växa och må bra och öka kvaliteten på den ekonomiska hanteringen och kontrollen. Sist men inte minst, förbättra för vår miljö. Vi har över 60 kunder som redan använder detta, vi leder utvecklingen och hoppas fler följer efter, säger Antti Antonov VD Bquik.

Bquik är en nyskapande redovisningsbyrå som arbetar med digital redovisning. Dvs papperslös redovisning  online. Byrån startade 1983 (då i annat namn) och ligger sedan 2012 i framkant när det gäller digital redovisning. Idag har företaget ett 60-tal kunder som anväder det nya sättet att sköta sin redovisning. Företaget är medlemmar i SRF (Sveriges Redovisningskonsulters Förbund) och merparten medarbetarena är Auktoriserade redovisningskonsulter. Bquik Redovisning (uttalas Bquick Redovisning) är Nackabaserat, ägs och drivs av Antti Antonov.