Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

När krubban är tom biter hästarna varandra!

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2007 13:34 CEST

När universitetskanslern Anders Flodström stack ut hakan och sa att vi behöver färre universitet visste han förstås att det skulle orsaka debatt. Så har det också blivit.

- Vi välkomnar debatten om hur den högre utbildningen och forskningen ska bedrivas, säger Christoph Bargholtz, ordförande i Sveriges universitetslärarförbund, SULF. Tyvärr har debatten dock hittills handlat om fel sak. Avgörande för hur Sverige kommer att stå sig i konkurrensen i framtiden är inte om vi ska ha tre, sju eller tolv universitet. Sveriges framtida konkurrenskraft är istället beroende av hur mycket resurser staten är villig att satsa.

Den svenska högskolan har byggts ut och spridits över landet med den tydliga ambitionen att ge fler tillgång till högre utbildning. Den allmänna utbildningsnivån i samhället höjs och det är en viktig kugge i Sveriges förmåga att hävda sig internationellt. SULF invänder inte mot utbyggnaden men konstaterar samtidig att högskolan inte fått tillräckligt med resurser till vare sig utbildning eller forskning.

- Idag är den högre utbildningen och forskningen underfinansierad och det är detta debatten borde handla om. Men när krubban är tom börjar hästarna bita varandra och fokus i debatten hamnar fel, säger Christoph Bargholtz.

Kontaktuppgifter:

Förbundsordförande Christoph Bargholtz: +358 408 721 280, 0733 441 399