Kulturdirekt

När svenskarna var invandrare

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2015 07:00 CEST

Kulturkrockar, språkproblem och en evig saknad efter det gamla landet men också nya tankar, idéer och möjligheter. I HEMLÄNGTAN skildrar Romeo & Julia Kören livet för svenskarna som utvandrade till USA under slutet av 1800-talet.

HEMLÄNGTAN har tidigare spelats på Dramaten och kommer nu till Hågelbyparken i Botkyrka. Svensk folkmusik och musik ur Sacred Harp-traditionen varvas med dramatiseringar av autentiska brev från svenska utvandrare och texter av CJL Almqvist som tillbringade en tid av sitt liv i Amerika.

En tänkvärd och aktuell föreställning som påminner om att problematiken kring kulturmöten är evig och likadan oavsett nationalitet och tid.

Entré vuxna 250 kr och 120 kr för barn (2-15 år).
Förköp era biljetter till föreställningen den 9 augusti
Förköp era biljetter till föreställningen den 16 augusti

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.