Epix Förlag AB

När vargarna kommer ut ur väggen, då är det klippt!

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2012 20:50 CEST

Lucy hör ljud. Smygande, krypande, knycklande ljud. De kommer inifrån väggen.
Det är vargar i väggen på deras hus. Det vet Lucy.
Och om vargarna kommer ut ur väggen, då är det klippt. Det vet alla.

Och mycket riktigt kommer vargarna ut ur väggen i denna makalösa, både roliga och läskiga bilderbok av den lysande duon Neil Gaiman och Dave McKean.

”Alla hans verk innehåller drag av fantasy, mystik och skräck, men framförallt är Neil Gaiman en fin skildrare av utsatta människor, märkliga miljöer och fantasifulla intriger. Vargarna i väggen är en absurdistisk nonsenshistoria på samma gång som det är en fullfjädrad mardrömsskräckis för de yngre (inte alltför små barn). Boken är också ett konstverk i sig själv tack vare de fantastiska illustrationerna av Dave McKean (…). McKean står också bakom de fantasifulla illustrationerna i Gaimans Coraline. Tillsammans skapar de två storverk inom den moderna barn- och ungdomslitteraturen!”

- Nils Ahnland i Bibliotekstjänsts sambindningslista

Neil Gaiman (född 1960 i England) är kanske allra mest känd för ungdomsromanen ”Coraline”, men har en både rik och framgångsrik produktion bakom sig. Han började som serieförfattare med den kultförklarade (och i USA ständigt omtryckta) ”Sandman” som sitt främsta verk. Sedan har han etablerat sig som en mycket uppskattad författare av fantasyromaner för vuxna (med bl.a. ”Amerikanska gudar”) och skrivit en rad barnböcker, varav ”Kyrkogårdsboken” – som belönades med både den engelska Carnegiemedaljen och den amerikanska Newberymedaljen – är den mest uppmärksammade vid sidan om ”Coraline”.

Dave McKean (född 1963 i England) har varit verksam som illustratör, serietecknare, fotograf, grafisk formgivare, filmmakare och musiker. Hans samarbete med Neil Gaiman inleddes redan på 80-talet, och han har både tecknat flera nyskapande seriealbum till Gaimans manus och illustrerat flera av dennes barnböcker, däribland ”Coraline” och ”Kyrkogårdsboken”.  McKeans ambitiösa serieroman till eget manus, ”Cages” (1990–96), belönades med flera priser.

Vargarna i väggen
av Neil Gaiman och Dave McKean
ISBN 978-917089-263-9
56 sidor, hårda pärmar, färg

Epix Bokförlag, www.epix.se

För recensionsex och mer information, kontakta Epix:

E-post: epix@glocalnet.net

Tel. 08-612 36 96 / 08-15 95 92

Postadress: Epix Bokförlag AB, Box 19008, 104 32 Stockholm

Epix är i första hand ett serieförlag, som sedan 1984 givit ut ett brett urval av serier i Sverige, för både vuxna och barn.