Tedestrand coaching AB

När vi har lösningen, ska vi fortsätta misslyckas då?

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 11:26 CEST

Alkohol och drogbehandling, parterapi, psykiatri, psykoterapi, coaching osv. ska få oss att släppa eller lösa, ångest, oro, problem med missbruk, relationer, ångest, depression, ätstörningar, viktproblem och annat komplicerat - jag ser så mycket misslyckanden - och jag såg så mycket misslyckanden när jag själv var både patient - och behandlare. Jag trodde som alla andra på dessa metoder - och dessa människor med all denna krångliga kunskap utan en sammanhängande visuell beskrivning att förstå och använda sig av.

Jag vet bättre idag.

Psykologi har varit något mystiskt, vårt psyke har gjorts till något så komplext att ingenting verkar kunna återskapa eller bygga upp det som en gång raserats på något sätt. Missbruk, ångest, depressioner, ätstörningar, relationsproblem är inga konstigheter egentligen, bara vilsenhet - och hur löser man vilsenhet? Vi får inte med oss en karta i vår uppväxt eller i det fortsatta vuxenlivet. Tvärtom så har våra vägvisare (våra föräldrar) ingen karta heller. När vi sedan ska lösa vår vilsenhet i vuxen ålder söker vi oss till olika människor som vi ska högakta eftersom de är så kunniga, har så långa utbildningar inom detta mystiska område som försöker visa oss vägen utan karta igen., psykologer, psykiatriker, coacher och andra som utbildats i att använda komplexa teorier med fina ord som endast blir en osammanhängande rad av "fina ord och meningar" utan en plats i den större bilden vilket blir omöjligt att orientera sig efter.

Vi behöver givetvis en karta att följa inom detta område precis som inom alla andra komplicerad områden. Tänk tanken att en hjärnkirurg opererar i hjärnan utan att ha en övergripande bild på hur man ska göra, innan operationen!
På 1800-talet opererade man hjärnan med att skära av saker och ting - eller borra sig in i huvudet utan karta, man behöver inte ha så lång utbildning för att förstå effekterna av det. Trots denna vetskap är det inte många som reflekterar över det som pågår inom psykologins område idag. Vad är skillnaden? Gissningarna fortsätter. ingen har en karta.

Det finns en karta skapad i världen. Att det blev jag som skapade den är oväsentligt. Det viktiga är att den finns och kan göra skillnad. Jag har haft många av de svåra och komplicerade tillstånd jag beskriver. Jag vet omöjligheten med att bli "botad" med alla dessa ord. Efter fyra år i branschen både som patient och behandlare var jag egentligen mer förvirrad än någonsin. Jag hade lärt mig en massa fina ord och teorier, men vad hjälpt det. Ungefär som att lära sig hur olika träd ser ut i skogen, det kommer inte att hjälpa mig att komma igenom samma skog.

Tveka inte, tänk efter först, och sök rätt hjälp, en hjälp som verkligen fungerar! Stanna upp - Ta in informationen och tänk efter en gång till! Kan vi hitta vägen när vi är vilse utan karta när det är komplicerat?

TEDESTRAND-METODEN - Visuell samtalsterapi och coaching

www.tedestrandmetoden.se