Ving Sverige AB

Nära 7 av 10 personer vill solsäkra sin semester i sommar

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 11:36 CEST

Det svenska semestervädret är inte att lita på, det vet lediga svenskar allt för väl efter att ha sett många semesterdagar regna bort de senaste somrarna. Det främsta skälet till att åka utomlands på sommaren är att man vill solsäkra semestern, det svarar nära 7 av 10 svenskar (66 procent) i Vings Resepanel, där 5 468 personer svarat på frågor om semestervanor. Nära 6 av 10 (55 procent) åker utomlands för att slippa alla krav och måsten och 4 av 10 (38 procent) vill ha nya upplevelser och möta en annan kultur.

Den populäraste semesterformen på sommaren är att åka på en sol- och badsemester, vilket nära 8 av 10 (79 procent) av de tillfrågade svarar. Därefter följer semestra på landet eller i skärgården, resa på bilsemester, stanna hemma eller att resa till en storstad. När det kommer till vad svenskar ser mest fram emot att göra under sin semester svarar nära 7 av 10 (69 procent) att de vill slappa och ha det skönt. Därefter följer att resa och uppleva saker, hinna umgås med nära och kära, äta gott och vara utomhus mycket.

– Det svenska sommarvädret lever inte alltid upp till våra semesterdrömmar. Många vill koppla av i solen eller uppleva saker med nära och kära vilket blir svårare när vädret sviker oss. Därför vet vi av erfarenhet att de flesta solsäkrar en del av sommarsemestern genom att boka in en utlandsresa, och 7 av 10 sommarresor är nu sålda,säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 5: Vilka semesterformer föredrar du på sommaren?

1. Sol- och badsemester 79 procent
  2. Vara på landet/skärgården 26 procent
  3. Bilsemester med många stopp och upplevelser 24 procent
  4. Stanna hemma 17 procent
  5. Citysemester 15 procent

Topp 5: Vad ser du mest fram emot att göra på din semester?

1. Slappa och ha det skönt 69 procent
  2. Resa och uppleva saker 42 procent
  3. Hinna umgås med nära och kära 35 procent
  4. Äta gott 36 procent
  5. Vara utomhus mycket 32 procent

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 5 468 personer som svarat på frågor om semestervanor. Undersökningen genomfördes i april, 2016. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.