Knakelibrak Produktion AB

NÄRA DÖDEN-HUMOR MED MÅRTEN ANDERSSON

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2014 15:00 CET

Gudfadern av stand up, Mårten Andersson, visar humorsverige var skåpet ska stå när han i vår ger sig ut på sin allra första soloturné.

Under en blöt partynatt ställde sig Mårten Andersson för att lätta på trycket vid det strömmande vattnet utanför nattklubben F12. Efter att ha festat hårt en längre tid tog kroppen slut och Mårten föll handlöst i det iskalla vattnet. ”Vetskapen om att jag hade dött om en vakt inte sett mig och snabbt dragit upp mig fick mig att fundera över hur jag levde” säger Mårten om händelsen som förändrade hans liv. Här startade hans kamp mellan verklighetens hårda partyliv och längtan efter ett tryggt familjeliv. Denna kamp, som fortfarande pågår, har nu utmynnat i en första soloturné. Med en mikrofon i handen och med humor som vapen ska Mårten göra upp med sig själv och sina demoner inför öppen ridå. En dragkamp mellan två liv som inte tycks gå att kombinera – för vem vill egentligen inte både äta kakan och ha den kvar.

Med påkostade turnéer och dekadent leverne är stand up-komiker vår tids nya rockstjärnor. Efter 20 år som komiker, framgångsrik entreprenör och klubbägare har Mårten levt det hårdaste livet av dem alla. Pionjären som förändrat stand up-scenen i Sverige och tagit den in i 2000-talet går nu äntligen i samma fotspår som övriga humoreliten. Komiker som Özz Nûjen, Magnus Betnér och Marika Carlsson har alla redan framgångsrika soloshower bakom sig, men nu ger sig alltså grundaren av det framgångsrika konceptet RAW comedy club själv ut på Sverigeturné.

Räkna med en känslomässig berg-och-dalbana fylld av gapskratt och tårar. Naket, modigt och kanske rent av idiotiskt?

Under ytan har premiär i Örebro den 4 april 2014. Biljetterna släpps fredag den 31 januari. För mer information och biljetter besök www.underytan2014.com.

Turnéplan
ÖREBRO Conventum, 4 april
MALMÖ Slagthuset, 5 april
STOCKHOLM Rival, 9 april
LINKÖPING Garden, 11 april

Om Mårten Andersson
Mårten Andersson slog igenom som programledare på ZTV i 20 årsåldern, levt halva livet i showbusiness och synts på nästan varenda kanal i svensk TV. Han driver sedan 2004 stand up-klubben RAW comedy club på Hilton Slussen i Stockholm; Sveriges största och mest välkända klubb inom stand up comedy där både svenska och internationella komiker uppträder varje helg.

Frida Pedersen, frida.pedersen@knakelibrak.se, 076 778 55 00

Om Knakelibrak Produktion
Knakelibrak Produktion AB grundades 2002 av nöjesentreprenören Mårten Andersson. Verksamheten består av TV-produktion, LIVE och artistmanagement. Förutom välkända varumärken som Boka LIVE och RAW comedy club är Knakelibrak dessutom promotor för större internationella artister som b.la. Eddie Izzard och Jerry Seinfeld. Visste ni förresten att namnet Knakelibrak inspirerats av den lilla blå elefanten Pellefant, som alltid lyckades klara sig ur besvärliga situationer med sin knakelibraklåt.

För mer information besök www.knakelibrak.se