OK ekonomisk förening

Nära en miljon i Sverige är OK - Regionstämmor 5 – 17 maj på 28 orter

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 10:37 CEST

I maj håller OK ekonomisk förening de årliga regionstämmorna på 28 orter i landet. Nära 1 miljon medlemmar får därmed möjlighet att delta och göra sina stämmor hörda. Den 5 maj startar stämmoperioden på orterna Jönköping, Hudiksvall, Mora och Täby. Temat för årets stämmor innovation, eldsjälar och tillsammans.

Ett medlemskap i OK ekonomisk förening är ett delägarskap i ett bolag som omsätter mer än nio miljarder kronor. Detta kapital, tillsammans med makten hos drygt en miljon medlemmar, ger kraft att påverka utvecklingen av den svenska energimarknaden.

Som medlem i OK ekonomisk förening får du pengar tillbaka på varje tankad liter. Återbäringen är en trevlig aspekt av delägarskapet men du kan påverka mycket mer än din privatekonomi. Exempelvis riktningen för framtidens bilism och samhälle. Regionsstämman är ett bra tillfälle att påverka då landets inflytelserika medlemmar i OK ekonomisk förening träffas för att göra sina stämmor hörda, lyssna på andras, umgås och äta en bit.

Regionstämmorna är öppna för alla medlemmar och det är också medlemmarna som väljer vem som ska representera dem vid föreningsstämman, OK:s högsta beslutande organ.

Moderatorer och gästföreläsare
Förutom de formella stämmoförhandlingarna bjuder OK in gästföreläsare att hålla föredrag i ett för medlemmarna och regionen aktuellt ämne. Några av årets föreläsare är landslagsskidåkaren Anders Södergren, f.d. landslagsskidskytten Magdalena Forsberg, HV71:s klubbdirektör Peter Eklund och representanter från NTF, Polisen med flera.

Några av de moderatorer som leder året stämmor är Rickard Olsson, Tomas Tengby, Thomas Järvheden, Jan Bylund och Fredrik Berling.

Före stämmorna bjuder OK på mingeltallrik och kaffe.

Innovation, eldsjälar och tillsammans
De tre ledorden för OK-året är innovation, eldsjälar, och tillsammans. Ledord som klingar väl med det faktum att svenskar är ett engagerat folk. OK:s undersökning från 2012 visade att 8 av 10 svenskar upplever sig själva som engagerade. Och att det finns ett engagemang inom OK ekonomisk förening, det vet vi. Varje medlem har en röst. Vad och hur vi ska göra bestämmer vi med andra ord tillsammans och våra beslut är långsiktiga. Därför hoppas vi att du som medlem i samband med regionsstämman passar på att göra din röst hörd.

Alla medlemmar som besöker stämman får den sedvanliga stämmopresenten som i år består av ett förkläde, ugnshandske, kocksläng. Utöver stämmopresenten sker en utlottning för medlemmar med chans till att vinna 1000 kr.

Årets stämmopresent till medlemmar
se bild

Läs mer här om de 28 stämmorna

Ytterligare information
Anna Marinder, Informationschef OK ekonomisk förening, 0702-68 01 97, anna.marinder@ok.se

Petra Whitehead, 073-440 78 31, petra@oakriver.se

OK är en konsumentkooperativ rörelse som består av sju självständiga ekonomiska föreningar: Föreningarna ägs av över 1,3 miljoner medlemmar som varje år delar på det eventuella överskottet i sin förening i form av återbäring på gjorda inköp. Den största av OK-föreningarna är OK ekonomisk förening som har över en miljon medlemmar. OK Norrbotten, OK Värmland, OK Västerbotten, OK Köping, OK Piteå och OK Örnsköldsvik har tillsammans cirka 300 000 medlemmar. OK-föreningarna bedriver bilistisk fackhandel och tillhandahåller både traditionella och förnybara drivmedel, biltillbehör, servicetjänster och mängd andra produkter.