Ving Sverige AB

Nära hälften av svenskarna ångrar något köp från semestershoppingen

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2015 10:45 CEST

På solsemestern är det många svenskar som handlar med sig kläder, souvenirer och andra prylar hem till Sverige, men när man väl är hemma är det lätt hänt att man ångrar något eller några inköp. Det svarar 48 procent i Vings undersökning Resepanelen, där 5 695 personer har fått svara på frågor om semestervanor. Souvenirer och kläder är det som svenskarna ångrar mest.

– Under de många år jag har varit ute och rest har jag ofta köpt med mig saker hem som jag sedan ångrat. I min garderob, precis som i många andra svenskars, hänger flera klädesplagg som jag tyckte var fina när jag köpte dem på semestern men som jag aldrig använder hemma, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 3: Vilken typ av köp brukar du ångra mest?

1.Souvenirer som var roliga på resmålet men som hemma samlar damm, 20 procent

2. Kläder, skor eller accessoarer som jag egentligen inte passar i,17 procent

3. Lokala kryddor och kryddblandningar, 3 procent

52 procent av de tillfrågade i Resepanelen är nöjda med sin semestershopping.

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 5 695 personer som är medlemmar hos Ving. Undersökningen genomfördes i maj 2015. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Fotograf Joakim Borén, Ving

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:

Anna Hagberg, informatör Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.