Racefoto.se

Nära succé i Köpenhamns GP

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 23:33 CEST

Erik Berger Racing Team ställde för första gången upp i Köpenhamns GP. Det är ett stort racingarrangemang mitt inne i centrala Köpenhamn. Storstjärnorna blandas med amatörerna i klassen Royal PRO-AM och alla har det festligt och trevligt. Tävlingsformen är väldigt speciell då två förare delar på en bil och så kör man två race var. Det blev en liten chock för Erik & Anders Berger som tyckte att banan var mycket trång och asfalten var väldigt ojämn, men när väl hjälmen kom på och racen drog igång var det bara fokus på körningen som gällde. Teamkompisen Tomas Hall hade kört i Köpenhamn förut så han visste vad som gällde. Halls parkamrat i racet var ingen mindre än TTA-föraren Fredrik Larsson. Anders Berger körde kvalet och tog åttonde tid, knappa halvsekunden snabbare än Fredrik Larsson. I det första racet gjorde Larsson en bra uppkörning och körde i mål på tredjeplats, endast slagen av STCC-föraren Michel Nykjaer och åttafaldige Le Mansvinnaren Tom Kristensen. Erik Berger körde i mål på 13:e plats. I det andra racet blev det ombytta roller. Anders Berger körde upp sig till femte plats medan Tomas Hall tappade till 11:e plats. I det tredje racet blev det tyvärr en startincident och Hall hamnade på taket... - Jag gick ut för att köra om en långsammare bil när jag blev påkörd bakifrån, sa Hall. Bilen blev allt för illa tilltygad för att köras mer. Anders Berger tog ytterligare en placering och slutade fyra i loppet. Erik Berger körde det avslutande racet. Han låg och krigade om sjätte-sjunde plats före namnkunniga förare som t ex Jan "Flash" Nilsson, Björn Waldegård och Stig Blomqvist, men så rasade motorn på en Porsche och all olja hamnade på vägen. Erik Berger låg närmast bakom och han fick världens sladd. Han kanade 90 grader mot körriktningen, men han kraschade aldrig. När det väl tog stopp blev han tvungen att släppa alla konkurrenter förbi sig innan han kunde köra vidare. Han kom igång och körde i mål på en hedrande 11:e plats. - Det var så synd att jag halkade av på oljefläcken. Jag tror att jag åtminstone hade kunnat bli femma annars, sa Berger. Teamet var mycket nöjd med tävlingen som helhet. Bra boende, fin mat och trevligt arrangemang. Tivoli låg precis på andra sidan gatan och Erik förlovade sig just där med sin May-Lis 1947... - Det var väldigt trevligt att återse Tivolit, men det har blivit mycket större sedan jag var här senast, sa Berger. Nästa tävling körs redan om en och en halv vecka på Kinnekulle Ring.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.