NärCon Eventbyrå AB

NärCon öppnar upp för allmänheten!

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2017 07:48 CEST

För första gången någonsin kommer NärCon att öppna upp festivalen för alla som vill komma och besöka Nordens största spel- och cosplayfestival helt gratis under en dag. Det är söndagen under festivalen, den 30 juli, som Linköpingsbor och andra intresserade kan röra sig upp mot universitetsområdet för att uppleva cosplay & tv-spel, träffa Totoro, klättra i Super Mario rör och mycket mer.

I ett samarbete med Linköpings kommun, Event Group och Visit Linköping & Co så har NärCon i år beslutat att bjuda in alla Linköpingsbor och intresserade att komma in gratis från 08:00 tills festivalen stänger kl.12:00. "Vi är otroligt stolta över vår festival och vill gärna visa upp den och bli en mer integrerad del av Linköping. Därför känns det här utöver vår cosplayparad som ett steg i rätt riktning." säger Sam Anlér, grundare och projektledare för NärCon Sommar.

Självklart är festivalen gratis för alla barn upp till och med 7 år alla dagar. Utöver att besöka NärCon under söndagen så är cosplayparaden ett bra tillfälle att uppleva festivalen. Med start på fredag den 28 juli kl.16:00 går den från Campus Valla, genom Gamla Linköping, upp längs med Malmslättsvägen och Stora Torget för att avsluta i domkyrkoparken.

Rutt cosplayparaden: http://bit.ly/cosplayparad

Om NärCon

NärCon Sommar 2017 är Nordens största spel- och cosplayfestival som 27-30 juli intar Linköping på Linköpings Universitet. Festivalen är en fysisk mötesplats för ungdomar med digitala intressen och rymmer alla möjliga nördiga intressen såsom tv-spel, cosplay, japanska böcker och serier, youtube, rollspel, brädspel och lajv.

Festivalen förväntas slå besökarrekord med 10.000 deltagare per dag. "Det är en otrolig känsla, men inte oväntat. Efterfrågan på mötesplatser och aktiviteter för unga nördar växer för varje år" säger Sam Anlér, grundare och projektledare för NärCon Sommar.

Det är också en mötesplats för kreativa ungdomar; på schemat finns workshops, föreläsningar och tävlingar inom skapande av alla slag, från målning och sömnad till videoredigering och musik. Ett stort fokus för årets upplaga är en kreativ utställning där etablerade bokförlag, författare, musiker, konstnärer och spelutvecklare blandas med unga skapare som visar upp och säljer sina skapelser.

Men det är ungdomarna som står i fokus. ”NärCon är ett lysande exempel på en plattform där varje ung människa som deltar får vara sig själv och umgås med andra unga människor kring kreativitet och eget skapande. Det är en stolthet att som kommun kunna presentera en välskött, drogfri mötesplats för tusentals kreativa ungdomar.” – Cecilia Gyllenberg Bergfasth, Ordförande Kultur och Fritidsnämnden Linköping

Cosplay

I vanlig ordning arrangeras flertalet olika tävlingar i cosplay. I Novice och Intermediate visar otroligt duktiga nybörjare och proffs upp sina dräkter på en catwalk. I dom andra tävlingarna utför deltagarna dessutom ett framträdande som dom skrivit själva, vissa i grupp och andra helt själva. Den färgsprakande avslutningen på eventet blir dom Nordiska Mästerskapen i cosplay, Nordic Cosplay Championship. Här tävlar 13 representanter från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island om titeln som nordisk mästare. Deltagarna har lagt hundratals timmar på sina dräkter och framträdanden, och allting TV-sänds i SVT2 och på SVT Play lördag 29/7 klockan 22.00.

Gäster

Festivalen gästas också av en lång rad gäster i olika kategorier. Två av spelvärldens mest kända röster, Ellen McLain (karaktären GLaDOS från spelet Portal) och John Patrick Lowrie (karaktären Sniper från spelet Team Fortress) besöker eventet. Dom får sällskap av Johanna Schramm från Avalanche Studios, en svensk spelstudio som står bakom titeln Just Cause. På festivalen kan man också träffa youtube-stjärnorna MonteFjanton, cosplayarna Reika och Isis Vasconcellos, serietecknaren Humon (Scandinavia and the World) samt musikerna Dunderpatrullen, Coola Kids, Eric Henebratt, nanoobi, Malmen och många fler gäster.

Matfestival

Ett annat spännande inslag på festivalen är den japanska matfestivalen med både lokala och internationella försäljare, och ett brett utbud av japansk mat och godis: yakiniku, sushi, ramen, mochi, pocky och mycket mer. Det finns också försäljare med mer klassisk street food som pizza, hamburgare och langos, samt en hel del veganska och glutenfria alternativ. “Vi vill erbjuda något spännande och gott för alla, oavsett om dom är besökare hela helgen eller bara kommer förbi över dagen” säger Sam Anlér.

Dekoration

Till sist vill besökare hålla ögonen öppna efter dom extravaganta dekorationer som kommer finnas på området. Med hjälp av Linköping Kommun och Arclight Special Effects har NärCon tagit fram stora skulpturer och miljöer från Star Wars, Game of Thrones, Super Mario, Pokémon och Totoro, för att ge alla besökare en wow-känsla och häftiga fotomöjligheter. "Vi vill skapa något häftigt för alla besökare. Ingenting på NärCon kräver några förkunskaper eller utrustning. Oavsett vem du är kan du delta, ha kul och ära dig något nytt. Det är en fantastisk upplevelse och en riktigt häftig känsla" säger Sam Anlér.

• Sam Anlér
  • Projektledare NärCon Sommar 2017
  • sam@narcon.se
  • 0737-390249

Pressfoton:

Ange fotografens namn vid publicering. Namnet hittar ni i anslutning till respektive foto.

Hemsidor:

NärCon Sommar 2017: http://narcon.se/

Nordic Cosplay Championship: http://ncc.narcon.se/

NärCon Eventbyrå AB är ett företag grundat på ideellt engagemang av ungdomar för ungdomar. Vi driver alkohol- och drogfria festivaler med inriktning mot östasiatisk popkultur och spel. På festivalerna ges ungdomar möjlighet att uttrycka sig själva och finna samhörighet bland likasinnade.