Svensk Fisk

NÄRFISKAT - SVENSKT GODKÄNT SPÅRBART

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 11:12 CEST

NÄRFISKAT på Fiskens Dag 1 september:
Därför att konsumenterna vill veta mer om fiskens ursprung

En ny undersökning visar entydigt att svenskarna vill veta mer om fiskens ursprung. Nästan två tredjedelar av konsumenterna tycker att det är viktigt att det är korta transporter mellan fångstplats och konsument. Ännu fler vill veta mer om vem som fångat fisken och att det gjorts enligt alla regler och inom fiskekvoterna. Det visar årets största matvaneundersökning som gjorts av Synovate.

Som ett svar på konsumenternas frågor utarbetas just nu ett nytt märke för färska fiskprodukter – NÄRFISKAT. Initiativet kommer från yrkesfisket och fiskhandeln. Tillsammans med bl.a. Fiskeriverket och Aranea Certifiering har de tagit fram det nya märket som ger konsumenterna produkter som garanterat kommer från närområdet.

NÄRFISKAT, som skall finnas på marknaden kring årsskiftet, kommer att presenteras närmare på Göteborgs Fiskfestival Fiskens Dag, lördagen 1 september i Fiskhamnen, Göteborg. Då finns vi i anslutning till Svensk Fisks monter från kl 12.00.

Kontaktpersoner: Henrik Svenberg, ordförande Sveriges Fiskares Riksförbund, tfn 0702-48 33 20
Svante Wedin, ordförande Svenska Fiskhandlarförbundet, tfn 0706-71 40 79
Anders Carlberg, projektledare, tfn 0708-82 15 41