Näringslivet gillar hyresrätter

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 15:46 CET

Stockholms Handelskammare har kommit med en rapport som visar att bostadsbristen i Stockholm är akut. Handelskammarens medlemmar, företag i Stockholmsregionen, är bekymrade över tillgången på arbetskraft med tanke på de stora svårigheterna att hitta bostad i Stockholm. Förra veckan skrev Stockholms Handelskammare en debattartikel i Svenska Dagbladet till försvar för hyresrätten i Stockholm. Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Amineh Kakabaveh är inte förvånad:

- När nu även näringslivet efterfrågar hyresrätter i Stockholm kanske Fredrik Reinfeldt bör tänka om vad gäller hyresrätter i Stockholms innerstad. Den borgerliga politiken med ombildning av hyresrätter till bostadsrätter har nått vägs ände. Det är varken solidariskt eller produktivt att slakta hyresrätter på det sätt som moderaterna har gjort. För att få snurr på näringslivet i Stockholm så behöver man kunna få bostad snabbt. Kommunala bostadsförmedlingar bör också få förmedla andrahandslägenheter. Det skulle vara en viktig pusselbit för att få bostadsmarknaden i Stockholm att börja fungera igen, säger Amineh Kakabaveh.

Kontakt:

Amineh Kakabaveh 076-130 12 36