Exportrådet

Näringslivet i Norrbotten är inne i en positiv spiral - Seminarium i Luleå 19 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 11:21 CEST

För att den goda utvecklingen ska bestå och förstärkas bör små och medelstora företag i regionen etablera sig på nya marknader i högre utsträckning än idag. Den 19 oktober arrangerar Exportrådet ett seminarium om exportmöjligheterna för företagen i regionen på Hotell Nordkalotten. Särskilt fokus ligger på marknaderna Norge och Ryssland. På plats finns bland andra Exportrådets VD Ulf Berg och Erik Hagenrud, personlig Exportrådgivare i Luleå.

Näringslivet i Norrbotten och Västerbotten är inne i en positiv spiral. Färsk statistik från SCB talar sitt tydliga språk. I fjol kom Västerbotten och Norrbotten på andra respektive tredjeplatsen på listan över de län som visade snabbast växande export.

En stor del av framgången beror på stigande priser på malm, stål och pappersmassa. Statistiken visar också att företag som levererar olika tjänster och produkter till basindustrin är på frammarsch. Även i helt andra branscher, som turism och livsmedel, ökar exporten från Norrlandslänen.

Men trots den höga ökningstakten är exportaktiviteten i Norrland väsentligt lägre än riksgenomsnittet. Den totala exporten per invånare är hälften så hög i Norrbotten, och i Västerbotten bara en tredjedel så hög som i Stockholm och Västra Götaland.

Sedan första februari i år finns Exportrådet representerat i Luleå med en personlig Exportrådgivare, Erik Hagenrud. Han arbetar med företagen i regionen för att ytterligare öka exportaktiviteten i regionen.

Den 19 oktober arrangeras seminariet Världens möjligheter på Hotell Nordkalotten i Luleå kl 9.00-12.30. Exportrådet har gjort en undersökning om exportklimatet i regionen och även skickat ut en enkät till exportföretagen i regionen.

Kl 10.30 finns möjlighet för journalister att intervjua Ulf Berg, Erik Hagenrud eller övriga föreläsare. Kontakta gärna Helena Olsson 0708-818693 för bokning av tid.

Moderator för seminariedagen är SR Norrbottens journalist Li Skarin. Talare är bland andra: Exportrådets VD Ulf Berg, Tomas Carlson, chef för Exportrådets Småföretagsprogram, Erik Hagenrud, personlig Exportrådgivare i Luleå, Per Johansson, chef Exportrådet i Ryssland, Magnus Hansson, hotellchef Hotell Grand Arctica och Pär Bartholdsson, chef Exportrådet i Norge.

Seminarium: Världens möjligheter

Tid: onsdag 19 oktober kl. 9.00 - 12.30.

10.30 möjlighet för pressen att träffa Exportrådets representanter (kontakta Helena Olsson)

Plats: Hotell Nordkalotten, Luleå

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Erik Hagenrud, personlig Exportrådgivare, Exportrådet i Luleå, 0920-43 56 65, 070-237 40 71

Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.