Business Challenge

Näringslivets mäktigaste återinvesterar sina erfarenheter i startups

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2014 10:49 CET

Att frysa frukt på pinne är inte bara en delikatess utan även det vinnande konceptet i höstfinalen av Business Challenge 2014. I konkurrens med 400 affärsidéer utsågs företaget Pop Fruits till vinnare av en jury med några av Sveriges främsta näringslivsprofiler tidigare i november. Nu väntar ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram som drar igång i dagarna där ledare, experter, entreprenörer och riskkapitalister investerar sina erfarenheter och tid i bolaget.

I mitten av november stod Pop Fruits som vinnare i Business Challenge hösten 2014 och vann därmed 20 000 SEK samt ett individuellt anpassat affärsutvecklingsprogram och mentorskap från några av Sveriges främsta företagsledare för sin nya och innovativa delikatess fryst frukt på pinne. Pop fruits är 100 % frukt och frukten fryses direkt där den växer så att den ska få mogna klart till fullo innan den plockas vilket gör den till ett perfekt mellanmål och boostande snacks.

- Att få pitcha för 70 näringslivstoppar, bli attackerad med frågor och få mängder med input är otroligt utvecklande, inspirerande och givande. Sen är det verkligen kul att träffa alla andra tävlande bolag. Det finns så många duktiga som har så mycket bra grejer på gång, sa Erik Lindblad en av grundarna till Pop Fruits efter vinsten i Business Challenge.

I dagarna påbörjas de skräddarsydda affärsutvecklingsprogrammen för Pop Fruits och de andra finalisterna och vinnarna i höstens final. Både finaldagen och affärsutvecklingsprogrammen är spännande möten mellan det etablerade näringslivet där ledare, experter, riskkapitalister samt entreprenörer återinvesterar sin tid och erfarenheter i dagens startups. Alla affärsutvecklingsprogram skräddarsys utifrån varje bolag, där deras utmaningar och behov tillsammans med feedback från höstens jury tas med i utvecklandet av programmen. Programmen innefattar allt från mentorskap, inspirerande möten, professionell tal- och pitchträning till rådgivning från samarbetsföretagen och personer i nätverket. Sedan starten 2010 har Business Challenge hjälpt 2000 bolag att starta igång sina verksamheter, några exempel på dessa är Fieldly, Sendus och DeoDoc.

Den ideella organisationen Business Challenge startades 2010 av Hans Stråberg (ordförande Atlas Copco, tidigare VD Electrolux) och Camilla Ljunggren (entreprenör och uppfinnare av Pluring) och har ett sjuttiotal av Sveriges främsta näringslivsprofiler knutna till sig, vilka ideellt engagerar sig i unga företag samt som jury i tävlingen. Exempel på personer på plats under höstens final var bland andra Nicholas Högberg VD 3, Thomas Carlzon VD IKEA, Anders Forsgren Grundare & ägare Rusta, Karolin Kull Grundare Mathem samt Sonat Burman-Olsson VD Coop.

- Med Business Challenge vill vi hjälpa entreprenörer att gå från idé till första kund. Vi vet att nätverkande och erfarenhetsutbyte över generationer skapar affärsmöjligheter, säger Hans Stråberg, ordförande i organisationen.

Vinnare Bästa företag: Pop Fruits

Finalister Bästa företag: Vilth & Qasa

Höstens team: Mobile Innovision

Utmanare: Greenely

Utmärkelsen för socialt entreprenörskap: Givesom

Business Challenge hjälper nya företagare i åldern 18-30 år att utveckla sin idé och verksamhet. Business Challenge verkar över hela Sverige och sedan starten 2010 har vi arbetat med fler än 1200 bolag i olika branscher och sektorer.