chambernotes

Näsflöjtens upphovsmän rockar vidare!

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2010 10:10 CET

Ny opera bjuds ut till försäljning!

Näsflöjten, Magnus Lindmans och Fredrik Österlings operett, gjorde succé i somras. Från Norrbotten till Skåne lovordades föreställningen. Till och med den tyska tidskriften Opernwelt hyllade Näsflöjtens "bitande satir" trots att man hade lite svårt att förstå de "svenska skämten". "Näsflöjten rockar" (Norrbottenskuriren) är en rubrik som på ett bra sätt summerar det både publik och kritiker gav uttryck för efter föreställningen.

Österling&Lindman ligger nu i startgroparna för nästa del i en tänkt trilogi om kulturen, politiken, konsten och publiken. I Näsflöjten - den första delen - gisslades kulturpolitiken. Nu har turen kommit till konstnärerna själva. Arbetsnamnet på den kommande operan är Adornos Ande. Här konfronteras samtida föreställningar och vanföreställningar om konsten och konstnärerna, genialitet och genusdebatt. I Näsflöjten spökade Den Stora Fruktansvärda Konsten. Här får vi kanske se Wiesengrund själv i bara mässingen.

Därför bjuds nu operasverige in till en sorts omvänd offentlig upphandling. Österling & Lindman har kapaciteten - operahusen har produktionsmedlen och behov av att koppla upp sig mot samtiden.
Eller för att citera Österling&Lindmans valspråk: "Hur svårt kan det vara?"

Principen är enkel. Den som ger bäst villkor för upphovsmännen vinner budgivningen. Och får en succé - vilket inte är att förakta i ett klimat där politiken speglar sig i scenkonstens framgångar. "Vänd Er alltså med förtroende till Österling&Lindman - firman för intellektuell folkopera. Ni vet var vi finns" saäger Österling&Lindman.

Läs mer om projektet på www.adornosande.mono.net