Burapha Agro-Forestry

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2019 09:45 CEST

2019-07-15

Nästa steg för svenska investerare i Laos

Nu är spaden i backen för plywoodfabriken utanför Vientiane i Laos. Därmed tas nästa viktiga steg för Burapha Agro-Forestry och om drygt ett år ska de första leveranserna börja rulla ut.

Det är bland annat det svenska investmentbolaget SilviLao med Malcolm Norlin och Ola Hildingsson som ligger bakom investeringen. Redan 2011 förvärvades det väletablerade Burapha Agro-Forestry i Laos med avsikten att bygga upp odlingsareal för eukalyptus. Vid slutet av 2018 hade arealen kommit upp i 8 400 hektar, varav ca 4 000 hektar är planterat. Enligt plan ska avsevärt större arealer byggas upp de kommande åren. Några av grundpelarna för investeringen är miljömedvetenhet och socialt ansvar för att kunna ett bygga ett lönsamt företag grundat på hållbarhet i alla led. Produkterna kommer att vara FSC-märkta (Forest Stewardship Council) vilket det finns en allt större efterfrågan på.

Det är ett fantastisk roligt, men också utmanande, projekt att återetablera jord- och skogsbruksmark, säger Martin Forsén som har lett verksamheten på plats i Vientiane sedan 2015. Det är i huvudsak degraderade slymarker som används för plantagerna. Principen är att marken restaureras till produktiv mark för kombinerat jord- och skogsbruk, så kallat AgroForestry. Genom det här systemet kan byarna både odla grödor samt få jobb på plantagerna. Det är otroligt inspirerande att se hur standard och livskvalité i byarna ökar. När man åker ut till plantagerna ser man direkt den påtagliga skillnaden i förhållande till andra byar.

Den nya produktionsanläggningen kommer att ha allra senaste teknik och levereras av det finska maskinleverantören Raute. Anläggningen kommer därmed att kunna leverera högkvalitativ plywood och flexibiliteten gör att man lätt kommer att kunna anpassa produkterna efter kundernas önskemål.

Som ett led i den fortsatta expansionen har man också anställt Håkan Eriksén som Chief Operating Officer (COO) samt Sten Lillienau som Marknads- och försäljningschef. Båda börjar sina tjänster den 1 september 2019.

För vidare information kontakta Martin Forsén.

martin.forsen@buraphawood.com