Kaspersky Lab

Nätfiske tillbaks efter semester

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 08:10 CEST

Andelen skräppost i email ökade under september med 2,3 procentenheter – till i genomsnitt 72,5 procent – jämfört med föregående månad. Det visar Kaspersky Labs senaste spamrapport. Andelen skräppost i nätfiskesyfte ökade med hela tre gånger under samma period.

– Precis som väntat ökade volymen skräppost och nätfiskemejl i september. Förklaringen är helt enkelt att sommarsemestern är över och företagsverksamheterna åter är igång, kommenterar Maria Namestnikova, analytiker på Kaspersky Lab.

Antalet attacker mot sociala nätverk minskade inte i september. Tvärtemot vad Kaspersky Labs experter hade förutspått utgör sociala nätverk fortfarande den mest populära måltavlan för de organisationer som ligger bakom skräpposten. Attacker mot finansiella organisationer minskade med 3,6 procentenheter. Förklaringen till detta är troligtvis bankernas och andra finansiella organisationers ökade skyddsåtgärder för sina kunder, bland annat genom att införa ytterligare säkerhetslager och autentiseringstekniker.

Den fullständiga spamrapporten för september går att läsa här.

David Jacoby, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, upptäckte förra veckan en pågående nätfiskeattack på Twitter. Läs mer om hans upptäckt här.

Mediekontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2010.