Zappa Event AB

Näthandeln stödjer idrotten!

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 15:34 CEST

Sveriges föreningsliv får det allt svårare att få sin ekonomi att gå ihop. Föreningarnas utgifter ökar och det blir allt svårare att få medlemmarna att sälja lotter och kalendrar. I dessa tuffa tider så kommer alltid nya kreativa ideér fram. Sponsorhuset som startades upp 2006 har visat sig bli en viktig kugge för föreningarnas ekonomi. Sen 2006 har Sponsorhuset genererat drygt 6 miljoner kronor som fördelats på olika föreningar runt omkring i landet.

Sponsorhuset består av drygt 200 hundra välkända nätbutiker som valt att stödja svenskt föreningsliv. Nätbutikerna betalar ett fast pris eller procentsats på orderbeloppet per beställning till föreningarna. Bokus, CDON, Ginza och inkclub är några exempel på nätbutiker som valt att stödja svenskt föreningsliv via Sponsorhuset. Personerna som handlar betalar inget extra och kan alltså stödja på nätköp man ändå tänkt att göra.

Srömma Hästsällskap är en av de 8500 föreningar som använder sig av Sponsorhuset för att dryga ut klubbkassan.

- Vår förening hade inte överlevt utan pengarna som kom in från Sponsorhuset i år. Vi kommer att jobba än hårdare för att sprida budskapet att man kan stödja vår förening på nätköp man ändå tänkt att göra säger Anette Andréasson hos Strömma Hästsällskap

En av Sponsorhusets grundare och som själv som liten slet med både lotteri- och kalenderförsäljning ser naturligtvis positivt på utvecklingen.

- Självklart är vi nöjda över att gensvaret av att handla via Sponsorhuset varit så stort som det hittills varit. På 4 år har 8500 föreningar registrerat sig det strömmar hela tiden in nya anmälningar. Om våra kalkyler stämmer så kommer vi att nå 2 miljoner i utbetalda pengar under 2010. Mer pengar till idrottsföreningarna betyder väldigt mycket och framförallt för våra ungdomar. Det sociala skyddsnät som svenskt föreningsliv skapar är unikt i världen och vi skall vara väldigt stolta över detta. Men som sagt, det behövs pengar. Under hösten kommer vi att utveckla Sponsorhuset ytterligare så förhoppningsvis är det här bara början, säger Pierre Andersson, marknadsansvarig på Sponsorhuset.

Affärsidé

Vi skapar och genomför nätbaserade eller fysiska events genom att vara en mellanhand för kommersiella företag, välgörenhet- och idrottsföreningar. Projekten skapar positiva värden och lönsamma samarbetsformer för alla inblandade parter.