Extreme Networks

NÄTVERKEN NYCKELN TILL VIRTUALISERINGENS PROBLEMEN

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 07:30 CEST

Undersökningsföretaget Enterprise Strategy Group har publicerat en ny som visar att nätverket är nyckeln till virtualiseringens problem kring skalbarhet och komplexitet. Studien pekar på att många stora företags IT-strategier ligger helt i linje med Extreme Networks evolutionsstrategi, Four Pillar Data Center Strategy. En bärande del av den strategin är att låta växelkapaciteten stanna kvar i nätverket för att ge bättre prestanda.

Undersökningen identifierar exempelvis några huvudutmaningar som företagens IT-avdelningar ställs inför när de migrerar till helt virtualiserade miljöer.

• Företagen efterlyser en mer utvecklad integration på nätverksnivå för att kunna tillvarata virtualiseringens dynamiska egenskaper.
  • Prestanda och säkerhet är de viktigaste egenskaperna för nätverken kring virtualiserade servermiljöer.
  • Företag med snabbt ökande krav på infrastukturen är mest intresserade av 40 gigabits prestanda när deras servrar får ett allt mer ökat behov av 10 gigabits uppkopplingar.

– Den feedback vi får från vår research kring virtualisering visar tydligt på de trender och utmaningar som företagen har idag, säger Jon Oltsik, huvudanalytiker på Enterprise Strategy Group.

– För att virtualiseringen ska kunna utvecklas och implementera avancerad dynamisk funktionalitet och tier-1 applikationer, så måste företagens IT-avdelningar ta tag i de utmaningar som skalbarhet och komplexitet skapar. Extreme Networks ”Four Pillar Strategy” adresserar problemen med konkreta lösningar som tillåter företagen att verkligen utveckla och dra nytta av virtualiseringens alla goda egenskaper.

Två produkter utgör hjärtat i Extreme Networks ”Four Pillar Strategy”.

Direct Attach, en innovativ arkitektur som reducerar antalet lager i datacentrens servrar och gör att de virtuella maskinerna ansluts direkt till det fysiska nätverket och

XNV, mjukvarumoduler som förenklar hantering och kontroll av virtuella maskiner i nätverket.

– Extreme Networks kommer att demonstrera lösningar på VMworld 2010 I Köpenhamn, berättar Tyke Pålsson, VD Extreme Networks i Sverige. Speciellt hur man reducerar antalet lager i datacentrens servrar för att ansluta dem direkt till nätverket och därigenom förenkla hantering och kontroll av virtuella maskiner på nätverksnivå.

Extreme Networks kommer att visa sina lösningar i monter 105 på VMworld 2010 som hålls på Bella Center i Köpenhamn.

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com