Beriksson

Naive Nanot Lot – Ny choklad i begränsad upplaga med kakao från Gonzalo Ordoñez

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2018 10:27 CET

På bilden ser du Gonzalo Ordoñez som tar hand om kakaobönor som ligger och torkar samt Ariarifloden som omger hans kakaoplantage.

Naives Nano Lot Collection är choklad som produceras i en begränsad upplaga. För den här kollektionen söker Domantas upp kakao med unika, utsökta smaker och aromer samtidigt som han stöttar småskaliga kakaoodlare. I den nya kollektionen har han köpt kakao från Gonzalo Ordoñez och hans familj från Colombia.

Gonzalo Ordoñez är en passionerad kakaobonde som delar kärleken till kakaon med brodern Hernando och sonen Robinson. Förutom att de odlar kakao på den egna farmen så har de även en egen anläggning där de fermenterar och torkar kakaobönorna. Ariarifloden delar farmen i två, med plantaget på norra sidan och processanläggningen på södra sidan. Gonzalo använder därför en båt för att transportera kakaofrukterna.

Ariarifloden ger liv åt farmen som är omgiven av vegetation med en stor biologisk mångfald. Floden löper ner från Andernas sluttningar och flödar in i Rio Orinoco, evolutionens bassäng som på ett naturligt sätt sprider olika kakaoarter. Området började koloniseras av farmare för cirka 60 år sedan men paramiltären och guerillagrupper fann snart områdets potential och började slåss mot varandra i småbyarna längs med floden. Området delades itu, skottlossningar blev vardagsmat och narkoindustrins aktörer tog ett fast grepp om området. Men sedan dess har området förändrats och Gonzalo är en av aktörerna som har startat projekt som är med och definierar framtiden för regionen.

Kakaofrukt

Den här chokladen görs på den bästa Saravena-kakaon, en typ av colombiansk Trinitarioklon. Dessa gula och gröna kakaofrukter delas i kluster för att sortera dem i storlek, form och kemisk sammansättning.

Chokladens smak

En kombination av många subtila smaker och aromer, inklusive omogna bananer, mörkt bröd, en rundhet och nötig mandelsmak. En ren eftersmak på cirka 4 minuter.

Rostning: 120 grader

Conching: 40 timmar

Kakaohalt: minst 65 %

Begränsad upplaga

Naives choklad i Nano Lot Collection produceras ”from bean to bar” och innehåller kakao som Domantas har köpt genom "Direct Trade" från Gonzalos farm i Colombia vid Ariarifloden. Domantas har endast köpt 60 kilo kakao då det är en kakaofarm som odlar i liten skala. Det har resulterat i en liten upplaga av 1000 chokladkakor.

Vad betyder Nano Lot?

*Namnet Nano Lot innebär att den görs i en väldigt begränsad upplaga. För de här kollektionen söker Domantas upp kakao med unika, utsökta smaker och aromer samtidigt som han stöttar småskaliga kakaoodlare. Nästa Nano Lot-kollektion från Naive kommer först när Domantas har hittat nya intressanta kakaobönor av tillräckligt bra kvalitet.

Chokladen

Naive Nano Lot Collection väger 57 gram, kostar mellan 95-110 kr och finns i välsorterade choklad-, delikatessbutiker, kaféer, restauranger och hotel som erbjuder den absolut högsta kvaliteten.

Läs mer om Naive här. Finn dina pressbilder på Nano Lot Collection att klicka här. För ytterligare bilder från Naive klickar du här. Lär dig mer om choklad på chokopedia. Har du frågor får du gärna mejla mig. eller ring mig på tel: +46703883534. Läs våra tidigare pressreleaser här. Håll koll på senaste nyheterna från Beriksson på Instagram, här och Facebook, här.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.