Mornington Hotel Stravaganza Göteborg

Nakna bagare i hotellobbyn

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2011 10:29 CET

På lördag den 10 december flyttar 14 nakna bagare in i Mornington Hotel Stravaganzas lobby. Det är originalfotografierna till den omtalade Bagarkalendern som tar plats och ska pryda lobbyns väggar fram till slutet av januari 2012.
I Bagarkalendern klär 14 manliga bagare och konditorer från Umeå i norr till Kristianstad i söder av sig nakna till förmån för välgörenhet.

Bagarkalandern 2012 är framtagen av Sveriges bagare & konditorer på initiativ av Ellinor Isaksson, ägare till Chokladfabriken och en av de 500 medlemmarna. Förtjänsten från försäljningen av kalendern går till Hjärnfonden.

Att utställningen flyttar in på Mornington Hotel beror på etablerade samarbeten och personliga kontakter mellan Mornington och Chokladfabriken. Mornington Hotel Stravaganza som i lobbyn har en Espressobar med höga ambitioner är också kund till en av bagarna i kalendern och bageriets produkter finns även på hotellrummen.

- Vi har nästan alltid pågående konstutställningar i hotellet för att skapa skön atmosfär och förändring i hotellmiljön, säger Staffan Alfredsson, Hotelldirektör & Barista på Mornington Hotel Stravaganza.

- Att pryda lobbyn med nakenbilder är jätteroligt och jag hoppas att det kommer att väcka lite reaktioner bland gästerna och även locka in lite människor från gatan säger Staffan vidare.

De 12 smakfulla och humoristiska nakenbilderna är tagna i bagarnas och konditorernas arbetsmiljö av fotograf Axel Engelberth.

- Det börjande som en galen idé - jag blev inspirerad av filmen Kalenderflickorna - och slutade som ett välgörenhetsprojekt för Hjärnfonden. Jag lider själv av migrän och ville göra en insats för att stödja forskning kring vårt viktigaste organ - hjärnan, säger Ellinor Isaksson.

Bagarkalendern 2012 ges ut av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arbetar för att göra det lättare att driva bageri och konditori.

- Kalendern sätter fokus på personalen på bagerier och konditorier vilket är viktigt då de gör ett fantastiskt jobb - de skapar vackra och goda bakverk som skänker njutning till kunderna. Med Bagarkalendern vill vi visa upp bagarna bakom baguetterna! säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Följande bagare och konditorer syns i Bagarkalendern 2012:

Januari: Håkan Johansson, Albert & Jack´s, Stockholm, Robin Edberg, Cum Pane, Göteborg och Niklas Beck, Grillska Huset, Stockholm (samtliga i Bagarlandslaget)

Februari: Urban Nyberg, Steinbrenner & Nyberg, Göteborg

Mars: Greger Eriksson, Årebageriet, Åre

April: Johan Christoffersson, Johnséns Konditori, Göteborg

Maj: Jörgen Pettersson, Danska Wienerkonditoriet, Kalmar

Juni: Erik Hedman, Nya konditoriet, Umeå

Juli: Martin Isaksson, Chokladfabriken, Stockholm

Augusti: Jens Duvander, Conditori Duvanders, Kristianstad

September: Rezene Berhane, Brunkebergs Bageri, Stockholm

Oktober: Per-Inge Jonsson, Näsets Vedugnsbageri, Katrineholm

November: Markus Lundqvist,Urban Deli Bageri, Stockholm

December: Magnus Magnusson, chefredaktör Tidningen BRÖD, Stockholm

Det lilla boutiquehotellet är en liten tillflykt vid sidan om de stora kedjehotellen. I entrén möts man av en kombinerad reception och espressobar. Lobbyn är lite apart, inrett i svart och guld med cool musik på hög volym och fylld av magasin och konst. Korridorerna är mörka med en matta som ett sprucket jordgolv, en guldglänsande fondvägg med fjärilar och ljudet av cikador. Rummen fortsätter i samma stil svart, guld och sammet med många genomtänkta, lyxiga och lekfulla detaljer. Penthousevåning högst upp med fyra sovrum, vardagsrum samt takterrass med jacuzzi och bastu. En glänta i vardagen, ett sinnligt fyrverkeri, ett kreativt och ungdomligt livsstilshotell.