Socialdemokraterna i Uppsala

Namnge en park efter Monica Zetterlund

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2014 08:28 CET

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet önskar få den park i Gottsunda, som inte fick något namn vid Namngivningsnämndens sammanträde den 13 december 2013, namngiven efter Monica Zetterlund.

– I Gottsunda finns många musiker- och kompositörsnamn. Men de flesta är män. Monica Zetterlund har ingen direkt anknytning till Uppsala men hon var en lysande och mångsidig artist och älskad av många. Vi anser att ett ytterligare kategorinamn, som Monica Zetterlund skulle innebära, passar bra i Gottsunda eftersom det redan finns flera namn som inte har någon direkt anknytning till Uppsala, säger Jan Ask, gruppledare (S) i Namngivningsnämnden.

– Med tanke på att filmen om henne fick flera utmärkelser på 2014 års guldbaggegala och att många människor har sett filmen gör att hon även har blivit känd av en yngre publik. Sammanfattningsvis anser oppositionen att en särskild park i Gottsunda namngiven efter Monica Zetterlund är ett bra förslag, avslutar Jan Ask.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill att Namngivningsnämnden uppdrar åt kontoret att ta fram ett ärende där nämnden kan besluta att namnge den park i Gottsunda som inte fick något namn vid sammanträdet den 13 december 2013, efter Monica Zetterlund. Parken ligger mellan Rangströms väg och Hugo Alvéns väg.

Kontakt:

Jan Ask, gruppledare (S) i Namngivningsnämnden