Drivhuset Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 08:00 CET

PRESSMEDDELANDE 2013-02-25
STOCKHOLM

Nu etableras Sveriges största organisation för högskolenära entreprenörskap, Drivhuset, med en egen styrelse för Drivhuset Stockholm.

Styrelsens nya ordförande Gunnar Eliasson ser fram emot utmaningen.

–  Vi vill vara det självklara alternativet för att utveckla studenternas entreprenörskap vid Stockholms 19 högskolor och universitet. Starten, med verksamhet i bland annat Farsta och Huddinge, ser mycket lovande ut, säger han.

Gunnar Eliasson är förutom ordförande i Drivhuset Stockholm, vd för Nordens Finansforum och tidigare bland annat programchef SNS, vd för Obligationsfrämjandet och Skattebetalarna.

I styrelsen finns bland andra även Anette Scheibe Lorentzi, Länsöverdirektör på Länsstyrelsen Stockholms län och Karin Lekberg, chef för det kreativa klustret Subtopia.

– Drivhuset verkar för att alla studenter som vill ska få möjlighet att utveckla sina idéer och entreprenöriella egenskaper. Vi arbetar med bredden av idéer och entreprenörer och hoppas på många samarbeten, för att öka Stockholms tillväxt, säger Anna Sjödin, ansvarig för Drivhuset Stockholm.

Sedan starten av det första Drivhuset 1993 har över 5 000 företag kommit igång tack vare de drygt 21 000 vägledningsmöten som Drivhuset genomfört.

Fakta: Styrelsen för Drivhuset Stockholm

Ordförande:

Gunnar Eliasson, vd för Nordens Finansforum och tidigare bland annat programchef SNS, vd för Obligationsfrämjandet och Skattebetalarna.

Ledamöter:

Anette Scheibe Lorentzi: Länsöverdirektör Länsstyrelsen Stockholms län. Tidigare VD Stiftelsen Electrum och Kista science city.

Micael Averborg: Affärsområdeschef Atrium Ljungberg AB.

Karin Lekberg: Chef Subtopia.

Fredrik Langborg: VD Precision Consulting AB. En av grundarna till Drivhuset 1993.

Emma Tonnes: Regionchef Företagarna Stockholms län. Tidigare regionchef för Ung företagsamhet Stockholm samt egenföretagare.

Bakgrund

För drygt ett år sedan startade Drivhuset Stockholms verksamhet som ett projekt inom Drivhuset Sverige. Nu har Drivhuset Stockholm bildats som en egen ideell förening av medlemmarna advokatfirman MarLaw AB, Företagarna Stockholms län och Precision Consulting AB.

Drivhuset Stockholms styrelse består av sex ledamöter som med sin breda kompetens och gedigna erfarenhet kommer att arbeta för att stärka Drivhusets verksamhet för att alla studenter i Stockholm som vill ska få möjligheten att utveckla sitt entreprenöriella driv och starta företag.

För mer information var vänlig kontakta:

Gunnar Eliasson, ordförande: 070-731 20 02

Anna Sjödin, ansvarig för Drivhuset Stockholm: 0725-222 770

Drivhuset är en plattform för dig som vill utveckla entreprenöriellt driv. Genom personlig evolution och affärsutveckling vill vi få fler att skapa nytt av sina idéer. Drivhuset arbetar högskolenära över hela landet. Resultatet är livskraftiga företag som är redo för framtiden. Läs mer på drivhuset.se

Fakta Drivhuset
Drivhuset är en plattform för dig som vill utveckla entreprenöriellt driv. Genom personlig evolution och affärsutveckling vill vi få fler att skapa nytt av sina idéer. Drivhuset arbetar högskolenära över hela landet. Resultatet är livskraftiga företag som är redo för framtiden. www.drivhuset.se