Extreme Networks

NASA TESTAR 40 GIGABITS LÄNK FÖR KLIMATFORSKNING

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 11:08 CET

Extreme Networks nya switch Summit X650 spelar en central roll när NASA Goddard Space Flight Center (GSFC) hårdtestar standardbaserade 40 gigabits länkar under Super Computing 2010 i New Orleans. Testet syftar till att visa att man kan öka överföringskapaciteten för den viktiga klimatforskningen utan att öka kostnaderna.

Klimatforskningen genererar idag mycket stora datamängder som används flitigt på många platser i världen. Möjligheten att snabbt dela dessa data via standardbaserade nätverk kan hjälpa forskningen framåt. Inom forskningsområdet som ofta lever med begränsade resurser betyder det mycket att kunna öka kapaciteten utan att öka kostnaden, vilket nu har möjliggjorts av Extreme Networks nya switch Summit X650.

Testet visas i NASAs monter på SC/10 fram till den 18 november. De filer som ska överföras är på mellan 32 och 128 gigabyte och hela testet kommer att ske live i montern.

– Vi hoppas mycket på Extreme Networks 40 gigabits moduler. Vi har under lång tid tvingats aggregera multipla 10 gigabits länkar och ser fram mot att på ett enkelt och prisvärt sätt kunna öka hastigheten i överföringen, säger Pat Gary, projektledare på NASA GSFC.

Genom att implementera 40 Gigabyte Ethernet i kärnan sänks kostnaderna samtidigt som komplexiteten i konfigurationen och kabeldragningen minskar.

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com