Nanofactory Instruments AB

NASA väljer svensk nanoteknologi

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 10:26 CEST

- Nanofactory Instruments används i transmissionselektronmikroskop (TEM)

Göteborg den 28 april - Den amerikanska rymdstyrelsen NASA har under vintern installerat och påbörjat användningen av mätinstrument från svenska Nanofactory. Genom att använda Nanofactorys patenterade teknologi får NASA bl a möjlighet att undersöka och visualisera olika materialegenskaper ner på atomär nivå.

"Alla våra kunder är extremt noggranna och grundliga i sina val av instrument. Att just NASA väljer Nanofactory känns samtidigt lite extra roligt. Det är ett kvitto på att våra medarbetare, och Sverige, kan erbjuda högteknologi i absolut framkant. Överlag ser utvecklingen i företaget nu väldigt bra ut. Försäljningen har tagit fart och 2009 har alla förutsättningar att bli ett bra år för Nanofactory", säger Mikael von Dorrien, VD Nanofactory Instruments.

En av fördelarna med Nanofactorys mätinstrument och de hållare som används i högupplösande transmissionselektronmikroskop är att forskarna kan arbeta in situ, dvs man kan på plats både se och röra det som studeras, t ex en atoms rörelse. Tidigare har man enkelt uttryckt fått välja, antingen se eller röra. Tekniken gör det möjligt att studera dynamiska mekanismer och experiment med en upplösning högre än en Ångström. Här kan man t ex se hur en s k nanotub är 30-40 ggr starkare än stål.

Nanofactorys mätinstrument används idag globalt och vid flera av världens främsta universitet och forskningsinstitut. Bland kunderna finns även ett flertal privata företag, bl a Samsung och TDK.

1 Ångström = 0,000 000 000 1 m = 1 · 10-10 m = 0,1 nm.

För mer information och bildmaterial kontakta:

Mikael von Dorrien, VD Nanofactory Instruments AB

Mikael.von.Dorrien@nanofactory.com, www.nanofactory.com

Kort om Nanofactory Instruments

Nanofactory Instruments utvecklar, tillverkar och säljer instrument som används tillsammans med transmissionselektronmikroskop för att studera, mäta, manipulera och avbilda material samt undersöka materialegenskaper. Kunderna finns främst inom materialvetenskap, nanoteknologi, halvledarindustrin och olika biotekniktillämpningar. Nanofactory Instruments som grundades 1999 har idag 17 medarbetare. Huvudkontoret finns i Göteborg.