Universal Music Sweden

Nassim Al Fakir släpper skiva!

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 11:35 CET

Efter många års musicerande är det dags för Nassim Al Fakir att släppa sitt första album i eget namn. Som väntat är det en platta full av blandade musikstilar och samma lekfullt kreativa energi som han utstrålar i TV-rutan.

Nassim började som trummis och slagverkare. Det är först på senare tid som han valt att integrera dem, få det bästa av båda världar.

– Jag ju alltid har gjort musik och låtar, långt innan TV-jobben. För att sedan spontant börjat använda lite av de tonerna i rutan. När jag insåg att jag sedan länge satt på material som skulle kunna bli en platta så föll sig allt naturligt, sammanfattar han.

Albumets stilblandning är påfallande. Den tråden ÄR blandningen: sväng, humor, lekfullhet och hans varma, elastiska röst.

– Jag har ”bara gjort”, säger han sorglöst. Och då har det blivit techno, samba, reggae, arabiska tongångar och så vidare. Jag valde att ta in riktiga musiker. Utom i technolåten, men det hör ju till genren.

Plattan siktar inte på ett specifikt ålderssegment eller en viss målgrupp utan låtarna har kommit till spontant. Resultatet blir att barn, vuxna och äldre syskon kan få ut något av både text och musik.

– Jag vill ge hela familjer något underhållande. Det vore fantastiskt om man kunde inspirera någon till att börja spela själv.

Albumet heter ”Ute och cyklar” och "det har jag varit, rent kreativt", säger Nassim. - Jag har kastat mig ut i det okända. Men det är på något sätt ändå bättre att göra det ibland än att alltid köra på trygghet. För om man är ute och cyklar i någon bemärkelse träffar man på människor och grejor som man inte hade stött på annars. Sedan kan jag ta ett beslut om det var bra eller dåligt. Men jag har ett väldigt starkt driv. ”hellre ute och cykla än att stå helt still”, som texten säger.

Fast jag har insett att min rastlösthet egentligen bara är en lust, en längtan att skapa. Det finns en magkänsla som gör att det i efterhand finns något gemensamt i allt jag tackat ja till. Och befinner jag mig i ett projekt, så slutför jag det – fullt ut!

Växelbruk gör jorden bördig och Nassim kommer nog alltid att vara en mångsysslare. TV, teater, manusförfattande. inspirationsdagar och musik – för honom är det samma, hunger och nyfikenhet som sätts i spel.

– Jag ser ju allt som i princip samma sak. Samma energi. Och det är ju jag som gör de olika grejorna, sammanfattar han.

Något som med all önskvärd tydlighet hörs på detta lekfullt livsbejakande debutalbum.

Albumet "Ute och cyklar" och släpps i april