Universal Music Sweden

Natali Felicia släpper Easy Ride

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2015 08:55 CEST

Polydor Sweden

Med sin mörka, drömmande pop har Natali Felicia, artist-alias för 20-åriga Natalie Bergqvist, erhållit idel hyllningar. Släpiga debutsingeln ”Used To Be” lade hon själv upp på sin Soundcloud och den spreds sedan snabbt över internationellt inflytelserika musikbloggar och i samma takt började skivbolag från UK, Frankrike och Sverige rycka i henne.

Idag släpps uppföjande singeln "Easy Ride", vars vidsträckta ljudlandskap tar med lyssnaren på en melankoliskt retrospektiv resa där Natalis röst får sväva över dimmiga pianon och trummaskiner. I sitt egna musikaliska universum får hon bedövande vackra sekvenser att gå hand i hand med intensiva crescendon.

“Ett av nyckelorden vi använt i inspelningsprocessen är ´filmiskt.´” säger Natalie.
“Jag har alltid lyssnat på musik genom ett filmiskt filter; visualiserat musiken i scener och bilder. Jag vill måla ett drömskt ljudlandskap och skapa en värld som är lättillgänglig och bjuder in lyssnaren till att skapa egna bilder.”

Natalie hittade vägen in i musiken efter en flytt från Eskilstuna till Stockholm i tonåren, och passionen för konståkning byttes mot en gitarr. Hon började skriva låtar och framträda på open mic kvällar, och saker och ting började plötsligt klicka.

I sommar har Natali Felicia gjort ett fåtal exklusiva spelningar; bl.a. i en fullsatt Skeppsholmskyrkan under Stockholm Music & Arts Festival samt som support åt Paolo Nutini på anrika Cirkus.
Musiken har hon skrivit och bearbetat tillsammans med Andreas Grube och Johannes Berglund, tidigare känd för sitt arbete med bl.a. Lykke Li, I Break Horses m.fl.

"Natali Felicia returns and it's one hell of a follow-up"
- The line of Best Fit

“Easy Ride”, the spectacular new single from Stockholm, Sweden’s Natali Felicia is creatively vivid and draped in a boundless, unforgettable drama"
- The Autumn Roses