Destination Uppsala AB

Nationaldagstraditionen i Uppsala forsätter

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2015 07:30 CEST

På nationaldagen* lördag 6 juni välkomnar kulturnämnden, Uppsala kommun åter till det sedvanliga nationaldagsfirandet i Parksnäckan, Stadsträdgården. Medverkar gör bl. a. musikensemblen Trio X, sångerskan LaGaylia och huvudtalaren Stina Oscarson. Tidigare på förmiddagen hålls den traditionella medborgarskapsceremonin på Uppsala slott där Kronprinsessan Victoria i år kommer att hålla tal.

-Uppsalas motto är "Välkommen hit - välkommen hem" och den inställningen präglar också kommunens nationaldagsfirande. Uppsala är som bäst när vi är öppna för nya intryck, impulser och människor. Den sjätte juni bjuder vi in till en folkfest för fred, förståelse och det fria ordet och vi hälsar alla varmt välkomna, säger Peter Gustavsson, kulturnämndens ordförande.

Årets program för Nationaldagsfirandet i Parksnäckan består av gamla och nya programpunkter. Utöver improvisationsgruppen Trio X och sångerskan LaGaylia så bjuder också S:t Maria barnkör, under ledning av Leif Hall, på musik och sång. Dramatikern, regissören och kulturdebattören Stina Oscarson är vald till årets huvudtalare.

Tidigare på förmiddagen hålls den traditionella medborgarskapsceremonin för kommunens nya svenska medborgare på Uppsala slott. Förutom representanter från kommunen och Länsstyrelsen i Uppsala län så deltar också Kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

- På slottet välkomnar vi de kommuninnevånare som har blivit svenska medborgare under 2014. Där kommer bland annat folkmusikgruppen Väsen att spela och Kronprinsessan Victoria att hålla tal, säger kulturdirektör Sten Bernhardsson, kulturförvaltningen.

Efter ceremonin på slottet följer det traditionsenliga firandet i Stadsträdgården, i Parksnäckan, där de nya medborgarna är hedersgäster.

Uppsala kommuns nationaldagsfirande sker i Parksnäckan, Stadsträdgården lördag 6 juni kl. 13.30 – 14.30. Programmet finns att ta del av på www.destinationuppsala.se/nationaldagen.

För mer information, vänligen kontakta:
Linda Eriksson, Projektledare på Destination Uppsala
018-727 42 13, linda.eriksson@destinationuppsala.se

Foto: Dan Pettersson

* Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges kung. Samma datum 1809 skrev riksdagen under den gällande regeringsformen, som fastslog de allmänna medborgerliga rättigheterna, bland annat yttrande- och tryckfriheten som är viktiga steg mot den demokrati vi lever i idag. 1916 konstituerades en styrelse för svenska flaggans dag som ville verka för en nationell samling kring flaggan. På så sätt blev den 6 juni officiellt den svenska flaggans dag; en dag av samling och samförstånd mellan alla svenskar, oberoende av politisk färg. Därför kan det ses som en helt naturligt utveckling när flaggdagen år 1983 blev vår officiella nationaldag.

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.