Universal Music Sweden

NATIONALTEATERN FIRAR 40 ÅR OCH SLÄPPER BOXEN "LÄGG AV! / HISTORIEN OM NATIONALTEATERN"

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 09:50 CET

Lägg av! / Historien om Nationalteatern – är en berättelse i såväl bokform som på cd. Historien tar sin början i Lund 1968 och följer sedan Nationalteaterns äventyr och öden från sjuttiotalets början fram till den stora återföreningen i kabarevyn Vad var det vi sa!? på Trägårn’ i Göteborg hösten 2010.

Det här är berättelsen om de människor och den tid som skapade odödliga låtar som Livet är en fest, Bängen trålar, Jack the ripper, Hanna från Arlöv, Barn av vår tid, Spisa, Kolla kolla, Ylle och Vi fortsätter spela rock’n’roll men vi håller på att dö, teaterföreställningar som Speedy Gonzales, Livet är en fest och Å harre jävlar!, turnéäventyr som Rockormen, Tjuveriaktiebolaget och Sune får jag knäppa din bläzer?, det stora tältprojektet Vi äro tusenden och barnklassiker som Kåldolmar & kalsipper, Luffarrock och Akta er för Lumor samt den spektakulära uppsättningen av Peter Pan.

Lägg av! / Historien om Nationalteatern innehåller 9 CD-skivor med mer än 11 timmar musik och monologer/dialoger ur ett par av gruppens många föreställningar. Boken innehåller samtliga Nationalteaterns skivor – Livet är en fest, Barn av vår tid, Rövarkungens ö, Kåldolmar & kalsipper, grammisbelönade Peter Pan m.fl. – samt massor med tidigare outgivet material från teaterföreställningar, konserter, tv-program och radioinspelningar. Totalt 155 spår, varav ca 47 spår tidigare helt outgivna inspelningar och ett 10-tal låtar som tidigare inte funnits utgivna på CD.

Bokens 132 sidor är rikt illustrerad med massor av aldrig tidigare publicerade bilder.

BOXEN "Lägg av!/Historien om Nationalteatern" SLÄPPS DEN 29 NOVEMBER!