c.o.persson ur guld & silver

Natur smart dukning

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2018 12:00 CEST

Det finns ett samlar värde och ett ännu högre bruksvärde på Tornedalssilver. Eftersom Oscar Strömberg likt hans efterträdare redan gått bort och efterlämnade stämpeln OS till efterträdaren OSE som blev COP och numera sedan 100-års jubileet COPERSSON har värdet nu börjat stiga. Sällsynt flest COP stämplade silver föremål med Finnmyrten blomman är att finna då den gravyren hölls igång längst tid, men likt mycket annat hantverk är den produktionen nedlagd pga. avsaknad av silversmed och gravör.

Idag håller COPERSSON igång produktionen tillsammans med några utländska gravörer, framtiden för hantverk och handgravyr finns men få satsar på det när tekniken utvecklas till använda robotar eller skrivare till att producera långa serier. Valet kan då bli att behålla produktionen till enbart omfatta exklusivt få antal gjorda smycken och bestick eller övergå till stor industriell produktion.

Hantverk & Kvalité har sedan 1908 varit ledord för COPERSSON vilket gör att allt färre och exklusiva produkter kommer att produceras fram. Framtiden är alltså att bevara återvinna och använda det som producerats fram genom mer än 100 år.

Hos C.O.Persson tillverkas och handgraveras silverbestick och smycken i Tornedals- och Lappmodell sedan 1908.

Förebilden till mönstret är blomman Finnmyrten. Chameadáphne calyculáta. I Sverige är den mycket sällsynt och förekommer endast i Norrbotten nära den finska gränsen.

Silvret har under 1900-talet exporterats över hela världen, det finns bl.a. på en del av våra svenska ambassader och gavs som avskedsgåva till amerikanska soldater som tjänstgjort i Tyskland under andra världskriget. Idag är kunderna världen över ambassadörer då silverbesticken dukas upp vid fina familjemiddagar. Tornedalssmycken bärs upp vardaglig och vid högtidliga tillfällen.