Ballingslöv AB

Naturen har hittat in i Ballingslövs nya kök

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 15:53 CET

Ballingslöv tar upp kampen mot konkurrenterna och lanserar ett kök med platsbyggets alla stilfördelar. Lägg dessutom till en helt ny trälucka och en vitpigmenterad favorit. Vårens kökstrender håller sig nära naturen.

– Nu tar vi upp matchen med våra konkurrenter även på den platsbyggda kökssidan, säger Ola Danielsson, produktchef på Ballingslöv.

Han talar om luckan Gastro i den nya köksserien Classic som är jämförbar med ett platsbyggt kök och har en otroligt slimmad design. De färdiga socklarna som linjerar med luckan eller lådan och som man skruvar inifrån stommen bidrar till den platsbyggda känslan. Lösa distanser ramar in varje skåp och ger möjlighet till exakt montering. Dessutom är fronterna lika stora vilket ger en perfekt design, samt något högre stomme och det ger tio procent mer förvaring än Ballingslövs övriga standardsortiment.

Förutom Gastro lanserar Ballingslöv också Grand som är ett traditionellt kök i massiv ek. Luckan Grand tillverkas i ek natur, ek vitpigment, ek vitlasyr samt ek grålasyr. Nytt för i vår är att luckan Magnum i serien Studio Ballingslöv finns i ett nytt träslag - vitpigmenterad ek i mattlack.

– Vi går mot mer jordnära färger och ljusa träslag. Det kontrastrika köket med kolsvart mot kritvitt är inte lika efterfrågat längre. Den allmänna trenden drar mer år att köken återigen ska kännas ombonade. Vi blandar olika material, målat mixas med trärent och så får gärna en eller flera accentfärger gå igen på några ställen i köket, säger Ola och fortsätter:

– Köken är fortfarande minimalistiska i någon mån, men man vågar sticka ut lite mer i detaljerna igen.

Även formmässigt ser han hur naturen och de organiska formerna gläntar på köksdörren.

– Vi har en badrumsserie som är rundad i formen, den trenden kommer också att ta sig in i köket.

Slutligen tillägger Ola att även det taktila, det som känns men inte alltid syns på håll, blir allt viktigare.

– Ytor och underlag får mer fokus i vår. Det ser vi som gillar material fram emot att utveckla ännu mer framöver, avslutar Ola Danielsson.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Paulina Schaber, 08-400 255 19, paulina@perpr.se.
Bilden och flera andra finns att ladda ner på www.perpr.se, eller klicka här.

Ballingslöv AB är en av de ledande tillverkarna av inredningar för kök, bad och förvaring i Skandinavien och Storbritannien. Ballingslöv AB grundades 1929 och är beläget i Ballingslöv norr om Hässleholm. Antalet anställda i Ballingslöv AB uppgår idag till cirka 380 personer. Företaget ingår sedan 1998 i koncernen Ballingslöv International AB.