Norvida AB

Naturkõtt® lanseras i Norge

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 13:15 CET

North Trade fortsätter att expandera i Norden

Nordens ledande köttimportör North Trade AB har tecknat samarbetsavtal med den norska köttimportören KonTiki Foods AS. Avtalet gäller från den 1 januari 2010.
– I och med detta avtal kommer nu Naturkõtt® – nöt-, lamm- och viltköttprodukter från Sydamerika och Nya Zeeland – också att erbjudas konsumenter i Norge, säger North Trades vd Johan Hållbus.

KonTiki Foods AS är sprunget ur det sedan många år etablerade importföretaget Skandia Foods
AS. Det nu ingångna samarbetsavtalet innebär att majoriteten av KonTiki Foods inköp kommer
att skötas av North Trade.

– Det erfarna affärsmannaskapet i KonTiki Foods, potentialen på den norska marknaden och stora rationaliseringseffekter i inköp och logistik skapar goda förutsättningar för att etablera Naturkõtt® i Norge, säger Johan Hållbus.

KonTiki Foods räknar med att omsätta 70–80 miljoner norska kronor under 2010. Vd Eivind Wang ser många möjligheter med det nyingångna samarbetet med North Trade:

– Våra kunder kommer nu, tack vare samarbetet med North Trade, äntligen att kunna köpa färskt kvalitetskött från Sydamerika – produkter som tidigare inte funnits på den norska marknaden. North Trades inköpsvolymer borgar också för att våra kunder kommer att erbjudas ett mycket bredare utbud av importerade köttprodukter till fortsatt konkurrenskraftiga villkor.

KonTiki Foods ägare Egil Andreas Johannessen tror på en positiv utveckling för bolaget.

– North Trade har en mycket stark marknadsposition på en växande nordisk marknad. Att ha en finansiellt stark inköpsorganisation bakom sig, med en tidigare bevisad förmåga att utveckla affärer aktivt, skapar förutsättningar för en spännande utveckling.

För frågor kontakta;
Johan Hållbus, vd North Trade                                 + 46 70 519 64 34
Egil Andreas Johannessen, ägare KonTiki Foods          + 47 91 75 42 55
Eivind Wang, vd KonTiki Foods                                + 47 41 69 69 99

North Trade är marknadsledande i Norden på import av kött till dagligvaruhandeln, storhushåll och livsmedelsindustrin.

North Trade omsätter cirka 800 miljoner kronor och har 30 anställda i Sverige, Finland och Brasilien. Företagets huvudägare är Procuritas Capital Investors III.