KvalitetsCentrum AB

Naturkulturism - ny app

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2012 15:35 CET

Naturkulturism – den enda app du behöver för aktiva och spännande natur- och kulturupplevelser i norra Storstockholm.

Sverige har en unik lagstiftning med allemansrätt och en stor tillgång till orörd natur. Men ändå minskar våra besök i naturen. Många av oss ser den som en ren kuliss. Men om vi vistas i skog och mark stimuleras alla de sinnen som varit livsavgörande för vår biologiska utveckling och överlevnad som art, och som varit en förutsättning för att vi ska kunna fungera i bästa harmoni med vår omgivning. Därför är det viktigt att vi, både barn och vuxna, återerövrar naturen och utökar vår vistelse där för att våra sinnen inte ska läggas i träda.

Appen Naturkulturism innehåller länkar till arrangörer, både kommersiella och ideella, som huvudsakligen har friluftsliv i olika former – både natur- och kulturupplevelser – i sitt utbud. Appen är publicerad under namnet ”Naturkulturism” på Android market/Google Play. Den är gratis. Detta för
att verkligen stimulera folk att komma ut och vistas mera i naturen.

Bengt Rundquist, som är utbildad vandringsledare inom Friluftsfrämjandet och hembygdsguide inom hembygdsrörelsen, har utvecklat och designat den här appen.

För mer information – vänligen kontakta:

Maj Östberg Rundquist

maj@greppalivet.nu