Beriksson

Naturlig choklad med aztekiska metoder

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2013 11:29 CET

Kallpressad choklad kallas även råchoklad vilket innebär att chokladen inte värms över cirka 45 grader celsius vid produktionen. Detta bidrar till att slutprodukten behåller en större andel aromer, smaker och fler nyttiga ämnen. Simone använder dessutom noga utvalda ekologiska ingredienser. Han menar att en filosofi av att endast vilja sälja höga kvantiteter måste få stå åt sidan för att kunna uppnå en högre kvalitet på produkterna, vilket går helt i linje med Slow Food Presidio. Detta är en organisation som stöttar småskaliga odlare och som strävar efter att mat ska vara god, ren och rättvis. Till Sabadi råchoklad köper de kakaobönor från småskaliga odlare i Ecuador och kakaosorten heter Nacional. Även övriga ingredienser i chokladen såsom frukter och kryddor är unika arter som idag är relativt svårt att få tag på. Dessa sju olika smaker som ingår I serien gestaltas av små karaktärer som som du kan se på Sabadis förpackningar. Dessa är: Rosella (blodapelsinskal), Donato (Interdonatocitronskal), Darino (Ciacullimandarinskal), Nella (kanel från Sri Lanka), Lo Scuro (muskovadosocker), Cino (chili från Sri Lanka) och den nya Rajah (vitpeppar från Arawak i Malaysia) som nyligen vann guld för bästa Modicachoklad i en tävling i Rom.

Kakaohalterna är mellan 60-70% och kostar cirka 60 kronor. Produkterna finns I välsorterade butiker såsom: Ahlgrens konfektyr i Malmö och Lund, Criollo chocolaterie i Limhamn, Belgiska pralinboden i Kungälv, Majornas te & kaffe i Göteborg, Märtha & Edwin i Borås, NK i Stockholm och Kioskpiraten i Boden.

Ladda ned bilder på: dropbox.com/sh/z9hfpkgw0ht01fo/3rUxCmrumq

Läs mer på beriksson.net/vara-varumarken/sabadi

Om du undrar något mejla till info@beriksson.net och ange Markus eller ring mig på tel: +46703883534.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag som levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter.