Svensk Salva

Naturliga, rena hudvårdsprodukter

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 10:12 CET

Svensk Salva är ett familjeägt företag med rötter på Gotland från tidiga 1970-talen när den första ägare startade produktionen av en kådasalva som han fick recept för av sin svärmor. Svärmorn kokade den själv, precis som alla andra kvinnor i byn gjorde. Den kunskapen ingick i en kvinnas kunskapsbänk, det var ju hennes ansvar att hålla familjemedlemmar och djuren friska.

Salvan packades i praktiska hylsor för att underlätta användningen och såldes genom postorder.

Vi återupptog produktionen år 2000 och idag har vi 20-tal produkter som säljs under det egna namnet. Företaget jobbar med framställningen och utvecklingen av nya produkter åt andra tillverkare också. Själva tillverkningen sker på flera orter i Sverige. Vi har inte byggt fabriker utan vi hyrt oss hos tillverkare som uppfyller läkemedelskrav på god tillverknings sed och hygien. På detta viset har vi kunnat koncentrera oss på framställningen och utvecklingen av både gamla och nya produkter.

När vi startade tog vi fram riktlinje för våra produkter och de är följande:

Vi ska tillverka hud-och kroppsvårdsprodukter med:

• så få ingredienser som möjligt
  • etiketer är på svenska
  • råvara kommer från Sverige i så stort utsträckning som möjlig
  • råvara är lokalt producerat i så stort utsträckning som möjlig
  • enkla förpackningar som går att återvinna
  • våra produkter innehåller ingen ”parfym”
  • våra produkter innehåller ingen mineralolja
  • våra produkter innehåller vegetabiliska och eteriska oljor
  • produktens doft kommer från råvaror.
  •

Vi bildades i början av 70-talet när naturkosmetik var något suspekt och konstingt.Vi började med en kådsalva som vi har i sortimentet än idag. 40 år senare har vi 20-tal produkter som säljs under det egna namnet.  Vår målsättning är att lära om svenska folket i konsten att hålla sig rena och friska, utan mineralolja och onödiga tillsatser. Vi satsar på innehållet i våra förpackningar.