Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen testar framtidens skidåkning

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2009 13:39 CEST

Tillsammans med Lars-Börje "Bulan" Eriksson, VD för Åreföretagarna och OS-medaljör i utförsåkning, testar Naturskyddsföreningen framtidens skidåkning på barmark som uppvärmning inför Klimatstafetten.

- Åreföretagarna ställer upp på Klimatstafettens krav på utsläppsminskningar. För att visa vårt engagemang värmer vi upp inför stafetten utanför Klimatexpo vid Station Åre genom att åka 33 meter på barmark, en symbolisk sträcka, säger Lars-Börje "Bulan" Eriksson.

Vegetationsperioden, den frostfria tiden på året, när växterna faktiskt växer, förlängs med klimatförändringen. Därför kan man säga att vintern förflyttar sig norrut med ca 45 cm per timme, eller 11 meter per dag. Bara under det korta ministermötet i Åre förflyttas alltså vintern med 33 meter.

Naturskyddsföreningen deltar i miljöministermötet i Åre för att presentera den europeiska miljörörelsens krav på EU:s miljöpolitik. Föreningen trycker på för att EU ska höja ambitionerna i klimat- och miljöarbetet.

Klimatstafetten samlar under året lokala politiker och VD-ar som stöder föreningens krav på att utsläppen av växthusgaser ska minska med minst 40 procent inom industriländerna till 2020, jämfört med 1990 års nivå. Samt att i-länderna kraftfullt ökar sitt stöd, utöver biståndet, till klimatinsatser i utvecklingsländerna.

Plats: Utanför Station Åre
Tid: kl 13.30 torsdag 23 juli

Mer information:
www.naturskyddsforeningen.se/klimatstafetten

Mikael Karlsson , ordförande, Naturskyddsföreningen
Mob 070 316 27 22, mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se

Emma Lindberg, klimathandläggare, Naturskyddsföreningen
Mob 070 563 54 11, emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se

Eva-Lena Neiman, vik presschef, Naturskyddsföreningen
Mob 070 794 04 07, eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet.

Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00