Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen utmanar modeindustrin

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 11:41 CET

Just nu pågår modeveckan på Berns salonger i Stockholm. 32 visningar, fler besökare och klädesplagg än någonsin. Och en heldag med seminarier om mode och hållbarhet.

– Dessbättre ökar medvetenheten i branschen om problemen med produktionen i textilfabrikerna i södra Asien. Det är en utmaning att få ordning på globaliserade produktionskedjor men modeföretagen måste fortsätta jobba fram nya åtgärdsförslag tillsammans med forskare och miljörörelsen, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen uppmanar nu klädbranschen att delta i vår ”Sustainable Swap – Stora klädbytardagen” den 9 april. Då kommer Naturskyddsföreningens ideellt engagerade medlemmar att ordna evenemang för klädbyten över hela landet.

– Vi saknar företagens breda medverkan. Därför uppmanar jag nu butiker och kedjor som vågar skylta med att deras plagg håller länge att öppna sina dörrar och ge plats för klädbyten, säger Mikael Karlsson.

I en debattartikel i Dagens Industri idag ger Naturskyddsföreningen flera förslag på hur klädbutikerna skulle kunna delta i Stora klädbytardagen. Kunderna skulle kunna få lämna tillbaka hela och rena plagg eller mot en låg avgift byta mot andra. Returplagg kan säljas på den miljösmarta vintagemarknaden och om butiker har ont om plats kan gallerior med klädbutiker miljöprofilera sig med en klädbytesmarknad.

– Kläderna får ett andra liv. När jag har tröttnat på ett plagg som jag har burit en vinter så kan jag lämna tillbaka det till butiken så att det får leva vidare istället för att hänga i min garderob till ingen nytta i flera år. Det är till nytta både för miljön och för konsumenter som kan köpa fina kläder till ett billigt pris, säger Jessica Andreasson, projektledare för Miljövänliga dagen på Naturskyddsföreningen.

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se

Jessica Andreasson, projektledare Naturskyddsföreningen för Miljövänliga dagen, 073-944 99 10
jessica.andreasson@naturskyddsforeningen.se

Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28
louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se

Debattartikeln:
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00