Sveriges Ingenjörer

Naturvårdsverkare får Miljöpriset

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 11:55 CEST

Sveriges Ingenjörers miljöpris på 50 000 kronor går i år till Claes Bernes, redaktör på Naturvårdsverket, för hans utmärkta och sakliga populärvetenskapliga författarskap i skilda miljöfrågor.

Claes Bernes är den drivande kraften och författaren bakom Naturvårdsverkets Monitor-serie med mer än 20 böcker om olika miljöfrågor som försurning, havsmiljön, miljögifter och klimatet. Han baserar sitt skrivande på forskningsrapporter och har en utmärkt förmåga att göra resultaten begripliga och intressanta för både allmänt intresserade och väl insatta.

Den senaste boken, ”Bruk och missbruk av naturens resurser – en svensk miljöhistoria”, skrev han 2009 med Lars J Lundgren. Förra året gav han också ut ”Meteorologernas nya väderbok” tillsammans med tv-meteorologen Pär Holmgren. Nu skriver Bernes på en ny bok, om biologisk mångfald i Sverige.

Snabbfakta Claes Bernes
Aktuell
: får Miljöpriset 2010 av Sveriges Ingenjörer
Född