Bildningsförbundet Östergötland

Navid Modiri: ”Jag har aldrig firat nationaldagen”

Pressmeddelande   •   Jun 06, 2013 05:00 CEST

Utländska studier visar att Sverige ligger i topp, men själva vet vi knappt vad det innebär att vara svensk. Navid Modiri vill ändra på det med Sverige 3.0 på årets Folkbildarforum.
- Det handlar om att skapa nya framtidsvisioner som leder Sverige framåt, menar Navid Modiri, artist och kommunikationskonsult.

Enligt en studie från Futurebrand är Sverige det fjärde starkaste varumärket i världen. Sverige anses ha sunda värderingar och en god livskvalitet jämfört med andra länder. Men på hemmaplan finns en förvirring kring vad Sverige är och ska vara. - Det finns mycket nostalgi och romantik för Anders Zorn, köttbullar och svenska anor. Men det är som ett svartvitt foto som inte är särskilt relevant för nutiden. Vi behöver titta framåt och göra något mer färgglatt, menar Navid.

Navid Modiri är känd inom kultursektorn och näringslivet som en kreativ eldsjäl. Förutom att jobba med radio, TV och musik har Navid drivit flera projekt för att få människor att vara kreativa tillsammans. På flera sätt är det vad Sverige 3.0 handlar om också.

- Vi vill förändra sättet vi pratar på. Det behövs samtal istället för debatt. Debatter handlar om att vinna eller förlora, medan samtal handlar om att driva något framåt, menar Navid.

För att skapa en ny vision för Sverige behövs kreativitet och samtal med högt i tak. Med hjälp av Kajsa Balkfors använder han nya metoder för att samordna samtal i stora grupper. Där finns mycket att lära för folkbildare.

Idag spelar Navid en konsert i Göteborg med sitt band. Han säger själv att han aldrig firar nationaldagen, och det är egentligen inget kontroversiellt med det. Enligt en undersökning från SOM-institutet är det bara en fjärdedel som firar dagen i Sverige. Och de som firar nationaldagen mest är faktiskt de som härstammar från ett land utanför Europa.

Kanske kan Sverige 3.0 bidra till att nationaldagen blir en allmän angelägenhet. För att engagera fler behöver vi alla förstå vad det är som firas, göra plats för alla och vara stolta över att vi är svenskar.

- I USA finns det till exempel afroamerikaner och lationamerikaner. De är alla amerikaner. Men i Sverige finns bara svenskar och invandrare. Om vi kan ändra på det så kan jag fira nationaldagen en hel vecka, säger Navid Modiri.

Källor:
Futurebrand: Country Brand Index 2012-13 Riks-SOM-undersökningen 2011

Bildningsförbundet Östergötland är en intresseorganisation för folkhögskolor och studieförbund verksamma i Östergötland.