Kultur i Väst

Navid Modiri, Oskar Hanska och Vanessa Liftig på turné med ny föreställning för unga

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 07:00 CEST

"Det tredje rummet" är Musik i Västs mest bokade föreställning i höst. Hittills täcker turnéplanen drygt 20 orter i hela Västra Götaland med över 50 föreställningar och plats för tusentals högstadie- och gymnasielever. Explosiv poesi, tung musik och aggressiv dans av och med Navid Modiri, Oskar Hanska, Vanessa Liftig, Anna Jeppesen, Mariella Parra, Kristofer Göransson och Gustav Horneman vänder upp och ner på tankar om vem man är, vem man förväntas vara och vem man egentligen vill vara. Turnépremiär i Ulricehamn på måndag.

Två musiker, två dansare, två poeter och en sångare möter fördomar om vem man ska vara för att bli accepterad. Hur annorlunda får man vara utan att bli lämnad utanför? Är det farligt eller härligt att vara annorlunda?
- Hade jag själv varit i tonåren idag hade jag velat se en föreställning som talade om för mig att det var okej att vara som jag är, säger Navid Modiri, sångare, programledare, föreläsare och mycket annat. Att det inte handlar om att vara någonting särskilt utan att jag kan välja från dag till dag och välja mellan ett miljonfacetterat spektra dessutom - inte bara de ideal och klyschor som slängs till mig genom media, reklam och brus.

"Det tredje rummet" växte fram när producenten Torbjörn Eliasson från Musik i Väst kontaktade Navid Modiri med ett önskemål om en nyskapande föreställning där man blandade olika former av kreativa uttryck. Musik i Västs samarbetspart Sensus studieförbund var genast med på noterna.
- Jag hade precis hört Ashar Khan på Wama Productions berätta om begreppen Det tredje rummet och hybridkulturer och gick runt och tänkte på hur det hade varit att låta människor få vara mer som de vill istället för att fokusera på att sätta befintliga etiketter på varandra, berättar Navid Modiri.

Torbjörn Eliasson och Navid Modiri påpekar att föreställningen är ett resultat av hårt grupparbete ända sedan förra hösten.
- Jag hade aldrig jobbat med dans innan. Jag hade absolut inte satt ihop en föreställning själv, säger Navid Modiri. Som tur var bestod ensemblen av duktiga musiker, dansare och poeter och utifrån att vi hjälptes åt och alla drog sitt strå till stacken blev det en föreställning.

Medverkande i "Det tredje rummet"
Navid Modiri: Sångare och radiopratare som nu driver inspirationsprojekten 365 saker du kan göra och idébanken Idépedia.
Oskar Hanska: Spoken Word-artist och filmare. Europamästare i Poetry Slam 2010 som turnerar med sina egna dikter över hela världen.
Vanessa Liftig: Sångare och producent som av många anses vara en av Göteborgs bästa sångare och Sveriges nästa stora artist. Lärare vid nya The Music College i Hammarkullen.
Anna Jeppesen: Streetdansare som tävlar i dans och deltar i projekt över hela världen inom det globala nätverket Urban Dance Community.
Mariella Parra: Streetdansare som medverkat i succéföreställningen "Vi är dom" och arrangerat hiphop-eventet "We're jammin".
Gustav Horneman: Trummor.
Kristofer Göransson: Gitarrist och producent som spelat med Kris Gordon, Cat5 och Navid Modiri & Gudarna.

Turnéplan

Huvudkontor: Vallgatan 38

tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i Väst, Västra Götalandsregionen.

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.