Navigon

NAVIGON förser Android-användare med premiumnavigation

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 11:32 CET

Från och med våren 2010 kommer NAVIGON MobileNavigator att finnas tillgänglig för smartphones med operativsystemet Android.

Göteborg 16 februari 2010 – NAVIGON expanderar sitt utbud av onboard-applikationer för smartphones och erbjuder inom kort MobileNavigator för det Android-baserade operativsystemet. På detta vis fortsätter marknadsledaren sin strategi att erbjuda fler och fler mobiltelefonanvändare navigationssystem som är oberoende av mobila nätverk. Operativsystemet Android för smartphones har funnits på marknaden sedan 2008 och ännu fler modeller förväntas blir introducerade under 2010. Det amerikanska marknadsundersökningsföretaget Gartner förutspår att det open source-baserade systemet kommer att sjudubblas innan 2012.*
- Redan idag erbjuder MobileNavigator morgondagens teknologi för flera mobiltelefonbaserade operativsystem. Till exempel integrerade vi nyligen en länk till sociala medier, så som Facebook och twitter, i iPhone. Nu kan även Android-användare ta del av vår know-how, säger Gabriel Kjellén, Country Manager, Norden vid NAVIGON.

Lika pålitlig som en PNA – och alltid redo
MobileNavigator för Android (versionerna 1.5 till 2.1) utrustar smartphones som exempelvis T-Mobile Pulse, Nexus One och HTC Magic med de senaste navigationsfunktionerna. Eftersom kartmaterialet lagras direkt på smartphone-mobilen, är det inte nödvändigt att koppla upp sig mot något mobiltelefonnätverk. Långa starttider är således bortrationaliserade liksom påfrestande roamingkostnader. Dessutom möjliggör NAVIGONs funktionalitet att mobiltelefonerna förvandlas till pålitliga vägassistenter. Kartvy-funktionen Reality View ProTM, t ex visar motorvägsavfarter och vägskyltar i realistisk 3-D. Skärmen växlar automatiskt mellan dag/natt-läge och ger användaren möjlighet att visa skärminformationen i porträtt eller landskapsformat. Samtidigt erbjuder mjukvaran en frame rate på upp till 8 fps (frames per second) i kartläge vilket garanterar en tydlig och störningsfri återgivning.** Utöver de visuella funktionerna, finns smarta hjälpmedel som Lane Assistant och Speed Assistant ombord för att ge en så säker framfart som möjligt. Samma tanke ligger bakom de precisa röstmeddelandena, som förklarar nästkommande navigationsmoment på ett smart sätt.***

Feature highlights
MobileNavigator för Android

·   2D/3D map view
·   Reality ViewTM Pro
·   Speed Assistant
·   Lane Assistant
·   Spoken instructions in
18 languages
·   Automatic day- and night modes
·   Direct access and navigation to phone book contacts
·   Intuitive operation

Enkelt handhavande
MobileNavigator integreras sömlöst med operativsystemet i Android för ett så intuitivt handhavande som möjligt. Logisk adressinmatning och direkttillgång till telefonbokens kontakter är några exempel på hur säkerheten bakom ratten kan förbättras med NAVIGON MobileNavigator.

MobileNavigator för Android-mobiler kommer att finnas tillgänglig för nedladdning på The Android Marketplace inom de kommande veckorna. Mjukvaran kommer inledningsvis att introduceras till ett rabatterat pris om 749 kr för den europeiska versionen. Norden-versionen finns tillgänglig till ett introduktionspris om 659 kr. NAVIGON erbjuder dessutom 30 dagars ‘Try & Buy’-möjlighet utan köptvång.****

Kompatibla enheter

HTC Hero
HTC Magic
Google Nexus One
Huawei U8220
Motorola Droid
Motorola Milestone
Samsung GT-i5700 Galaxy Spica
Samsung GT-i7500 Galaxy
Sony Ericsson Xperia X10
T-Mobile G2 Touch
T-Mobile G1
T-Mobile Pulse

Länkar till högupplöst bild finner du längst ner i detta mail. Vill du ha fler bilder – besök gärna vår bildbank på www.navigon-partner-portal.com.
Användarnamn: presse
Login: navigonmedia

Du finner mer information om NAVIGON på www.navigon.com
Twitter: http://www.twitter.com/NAVIGON__
Flickr: http://www.flickr.com/photos/navigon/
YouTube: http://www.youtube.com/user/NAVIGONcom
Facebook: http://www.facebook.com/pages/NAVIGON/51924150929

Om NAVIGON:
NAVIGON AG är en av världens främsta leverantörer av navigationssystem. NAVIGON tillverkar egna navigationsenheter (PNDs) och samverkar dessutom med flera internationellt erkända elektronikföretag. NAVIGON står för högkvalitativ navigation inom handdatorer, PNDs och mobiltelefoner. NAVIGON erbjuder dessutom professionella navigationslösningar, som till exempel förarassistanskomponenter, åt bilindustrin. NAVIGON grundades 1991, har över 400 anställda samt innehar egna kontor i Asien, Europa och Nordamerika. – NAVIGON. And the world is yours.

Mediakontakter:
Oscar Heimburg,
presskontakt Sverige
Mannov Malmö
Sms: 0709-618 418
E-post: oscar.heimburg@mannov.se
Michael Hoffmann
NAVIGON
Head of Corporate Communications
E-post: michael.hoffmann@navigon.com
Telefon: +49 (0)40 3708 8421

* Källa www.chip.de 7 oktober 2009, bland andra
** Genomsnittliga fps-värden beror på den individuella hårdvaran, genomsnittet 8 fps gäller högpresterande smartphones, som t ex Nexus One.
*** Tillgänglig på tyska, engelska, franska, italienska, svenska, spanska, danska, holländska
**** ‘Try & Buy’-möjligheten gäller både de regionala och den europeiska versionen. Potentiella köpare kan söka bland alla adresser samt se alla kartor under prövoperioden. Navigationen är begränsad till endast ett land tills dess att mjukvaran är inhandlad.