Navigon

NAVIGON lanserar humor i gps-navigatorn

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 11:12 CET

Ett gott skratt förlänger livet heter det. Som alternativ till de befintliga svenska rösterna ”Frida” och ”Maria” erbjuder nu gps-tillverkaren NAVIGON sex engelska och sex tyska röstguider med humoristisk klang. Rösterna kan laddas ner via internetportalen NAVIGON Fresh.

Göteborg, 10 december 2009 – När julhelgens långresor närmar sig kan det kännas tryggt att veta att det faktiskt går att ha lite roligt i bilen. NAVIGONs funktion “Additional voices” tar dig inte bara från punkt A till B, utan erbjuder dessutom ett flertal underhållande röstalternativ. Eller vad sägs om: ”Welsh Gwendolyn”, “Coleen from Manchester”, ”Ewan from Scotland”, ”Cockney Pete from London” och den bräkande amerikanske ”Bob from New Jersey”. Ett ytterligare alternativ är den kvinnliga rösten Latika, som ger kommandon på utpräglad indisk-engelska.
- Vi har tagit hjälp av professionella skådespelare för att få fram den rätta känslan i röstprofilerna. Det har varit en utmaning för oss att skapa roliga dialekter med inslag av lokala slanguttryck och specifika fraser som är tillräckligt tydliga för att folk ska förstå ruttrekommendationerna. Jag tycker att vi har lyckats förena de båda inslagen på ett underhållande sätt och hoppas att folk kommer att uppskatta den nya mjukvaran, menar Gabriel Kjellén, Country Manager Sweden & Finland vid NAVIGON.

Mjukvaran finns tillgänglig i en engelsk och en tysk version, med sex olika röster i varje. Den nya funktionen kostar 199 kr per språkversion (tysk eller engelsk) och fungerar på samtliga enheter lanserade efter CEBIT 2008 samt på NAVIGON 2100, 5100 och 7100* Köp och installation sker online via NAVIGON Fresh.

Bilder:
Om du behöver få tag på bilder, sök gärna i vår bildbank för journalister. Väl inloggad kan du i den vänstra kolumnen välja land, vilket avgör skärmspråket på bilderna:
Länk: www.navigon-partner-portal.com
Användarnamn: presse
Lösenord: navigonmedia

Du finner mer information om NAVIGON på www.navigon.com

Twitter: http://www.twitter.com/NAVIGON__
Flickr: http://www.flickr.com/photos/navigon/
YouTube: http://www.youtube.com/user/NAVIGONcom
Facebook: http://www.facebook.com/pages/NAVIGON/51924150929

Om NAVIGON:
NAVIGON AG är en av världens främsta leverantörer av navigationssystem. NAVIGON tillverkar egna navigationsenheter (PNDs) och samverkar dessutom med flera internationellt erkända elektronikföretag. NAVIGON står för högkvalitativ navigation inom handdatorer, PNDs och mobiltelefoner. NAVIGON erbjuder dessutom professionella navigationslösningar, som till exempel förarassistanskomponenter, åt bilindustrin. NAVIGON grundades 1991, har över 400 anställda samt innehar egna kontor i Asien, Europa och Nordamerika. — NAVIGON. And the world is yours.

Mediakontakter:
Oscar Heimburg