NCC AB

NCC bygger 39 hyreslägenheter på Sandsbrohöjden i Växjö

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 08:34 CEST

NCC har av det kommunala bolaget Hyresbostäder i Växjö AB fått uppdraget att bygga 39 hyreslägenheter intill Glasrikets golfbana söder om Sandsbro i Växjö. Området ligger nära Toftasjön och lägenheterna kommer att ha tillgång till brygga och bastu. Ordervärdet är 32 MSEK.

Husen kommer att värmas med fjärrvärme med inbyggt system för individuell mätning av vatten, el och värme. Detta underlättar för hyresgästerna att ha koll på sina kostnader och förbrukning. Vissa planlösningar har planerats så att de ska kunna möta hyresgästernas framtida behov att göra om ett förråd till extra sovrum eller hobbyrum. Lägenheterna är också handikappanpassade. Nya träd ska planteras för att ytterligare förstärka områdets parkliknande och lummiga karaktär.

- Vi på Hyresbostäder är mycket glada över att få bygga kv Golfbollen tillsammans med NCC. Det är viktigt att alla upplåtelseformer blir representerade och vi får alltså bidra med hyresrätten. Området är attraktivt och lägenheterna får en spännande arkitektur som vi tror kan tilltala såväl ungdomar som lite äldre som lämnat villan, säger Erik Hallonsten, vd på Hyresbostäder i Växjö.

De nya lägenheterna består av tvåor, treor, samt fyra radhuslägenheter och tre etagelägenheter fördelade på två plan och sju huskroppar. Arkitekt är Petter Lodmark och Nisse Hassellöf, QPG i Göteborg.

Arbetet påbörjas inom kort och inflyttning kan ske våren 2007. Drygt 25 personer kommer att arbeta med projektet.

Håkan Stjernqvist, avdelningschef, NCC Construction Sverige AB region Syd,
0470 – 355 18, 070 – 589 97 89

Jenny Johnsson, informatör, NCC Construction Sverige AB region Syd,
040 – 31 72 74, 070 – 589 67 59

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda.